InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Tratatul fiscal al UE a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2013

15.01.2013
 

Tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul Uniunii economice si monetare, cunoscut si sub numele de 'pactul fiscal', a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2013, dupa ratificarea sa de catre Finlanda. Scopul tratatului este de a intari disciplina fiscala in zona euro prin asa-numita 'regula a echilibrului bugetar' si printr-un mecanism de corectie automat, transmite Agerpres (2 ianuarie).
Pentru ca tratatul fiscal sa intre in vigoare, acesta trebuia sa fie ratificat de 12 state membre. Conditia a fost indeplinita dupa ce Finlanda, cel de al 12-lea stat din zona euro care a adoptat tratatul, a depus instrumentele de ratificare la 21 decembrie 2012, informeaza un comunicat de pe site-ul Consiliului UE.
Tratatul a fost conceput dupa ce sefii de stat si de guvern din zona euro au decis in decembrie 2011 ca sunt necesare masuri mai puternice pentru a intari stabilitatea in zona euro. Pactul fiscal a fost semnat la 2 martie 2012 de 25 de state membre UE, mai putin Cehia si Marea Britanie.
Tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta ar urma sa fie incorporat cat mai curand posibil in tratatele UE existente, iar pasii necesari pentru realizarea acestui lucru ar trebui sa fie facuti in urmatorii cinci ani.
Noul tratat stipuleaza ca bugetele nationale ale statelor care au aderat trebuie sa fie echilibrate sau excedentare. Scopul se considera a fi indeplinit daca deficitul lor structural anual nu depaseste 0,5% din PIB. In plus, deficitul trebuie sa fie in conformitate cu obiectivul minim pentru sustenabilitate pe termen lung al tarii, stabilit prin Pactul de stabilitate si crestere.
Abaterea temporara de la aceasta 'regula de aur' a echilibrului bugetar este permisa numai in circumstante economice exceptionale, de exemplu in cazul unor decline economice. Daca datoria guvernamentala este semnificativ sub valoarea de referinta de 60% din PIB, limita pentru deficit poate fi stabilita la 1% din PIB.
Daca un stat membru deviaza de la regula de aur a echilibrului bugetar, se va declansa un mecanism automat de corectie. Statul membru va trebui sa corecteze abaterile intr-o perioada de timp clar definita. Pe de alta parte, mecanismul automat de corectie va trebui sa respecte prerogativele parlamentelor nationale.
Statele membre vor trebui sa incorporeze prevederile privind disciplina bugetara si mecanismul automat de corectie in legislatia nationala, preferabil chiar in Constitutie, in termen de un an de la intrarea in vigoare a tratatului fiscal, in acest caz de la 1 ianuarie 2014.
Daca un stat membru va esua in transpunerea in legislatia nationala a regulii privind echilibrul bugetar si a reglementarii referitoare la mecanismul automat de corectie, Curtea Europeana de Justitie va avea jurisdictie sa ia o decizie in cazul respectiv. Verdictul Curtii este obligatoriu, iar daca acesta nu este respectat se poate aplica o penalitate de pana la 0,1% din PIB.
Suma respectiva va intra direct in visteria Mecanismului European de Stabilitate (MES) daca statul face parte din zona euro sau va merge la bugetul general al UE, daca tara in cauza nu a trecut inca la moneda unica.
Luarea deciziilor in contextul procedurii de deficit excesiv va fi mai rapida decat in prezent, in contextul in care membrele zonei euro au fost de acord sa sustina recomandarile Comisiei Europene si propunerile Consiliului UE, cu exceptia cazurilor in care o majoritate calificata dintre ele este impotriva. In plus, un stat membru care face obiectul unei proceduri de deficit excesiv va trebui sa intocmesca 'un program de parteneriat bugetar si economic'.
Programul va include o descriere detaliata a reformelor structurale pe care statul membru va trebui sa le implementeze pentru a asigura o corectare eficienta si durabila a deficitului sau. Astfel de programe vor fi supuse Consiliului UE si CE pentru aprobare, iar implementarea lor va fi monitorizata conform regulilor Pactului de stabilitate si crestere.
Statele membre care au ratificat tratatul vor informa CE si Consiliul UE asupra emisiunilor publice de obligatiuni. In plus, acestea vor discuta si, daca va fi necesar, se vor coordona intre ele si cu institutiile UE inaintea tuturor reformelor economice majore pe care intentioneaza sa le aplice.
Tratatul mai stipuleaza ca sefii de stat si de guvern ai zonei euro trebuie sa se intalneasca cel putin de doua ori pe an in summit-uri ale zonei euro, la care vor participa si reprezentantii Comisiei Europene. In cadrul acestora, ar urma sa fie ales cu o majoritate simpla un presedinte al summitului. Nu in ultimul rand, mentioneaza pactul fiscal, presedintii Bancii Centrale Europene si respectiv al Parlamentului European pot fi invitati la aceste summituri ale zonei euro.
Atunci cand se va considera necesar si cel putin o data pe an, liderii statelor non-euro care au aderat la tratat pot participa la si ei la aceste reuniuni.
Parlamentul European si legislativele nationale ale statelor care au aderat la tratatul fiscal vor coopera in chestiuni legate de politicile bugetare sau alte situatii prevazute de tratat. In acest scop, aceste institutii vor infiinta un organism alcatuit din reprezentanti ai comisiilor relevante ale PE, precum si din cei ai parlamentelor nationale, care ar urma sa decida singur asupra modului in care isi va desfasura activitatea.
Tratatul fiscal al UE semnat la 2 martie la Bruxelles a fost ratificat de Senatul Romaniei, forul decizional in acest caz, la 21 mai, fiind promulgat de presedintele Traian Basescu la 13 iunie 2012

Sursa: www.fabricadebani.ro