InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Transport feroviar - un mediu mai competitiv, servicii mai bune

31.01.2013, sursa: Comisia Europeana
 


Noile propuneri urmăresc să deschidă către concurenţă reţelele feroviare naţionale, să asigure un nivel mai ridicat al investiţiilor şi să le ofere călătorilor servicii mai variate şi de calitate mai bună.

Comisia Europeană propune măsuri [91 KB] menite să deschidă către concurenţă pieţele transportului intern de călători. Propunerile au scopul de a stimula investiţiile şi de a le oferi călătorilor servicii de mai bună calitate.

Pe langă faptul că este sigur şi eficient, transportul feroviar contribuie la descongestionarea traficului rutier, sporeşte securitatea energetică a UE şi ii reduce amprenta de carbon.

Totuşi, in Europa sunt puţini cei care călătoresc cu trenul, iar investiţiile in modernizarea şi extinderea reţelelor lipsesc aproape cu desăvarşire. Pachetul feroviar face parte din strategia UE de inversare a acestei tendinţe.

Mai puţină birocraţie, costuri mai mici

Conform acestor propuneri, responsabilitatea pentru eliberarea certificatelor de siguranţă pentru operatori şi a autorizaţiilor de introducere pe piaţă a vehiculelor ar trece de la guvernele naţionale la Agenţia Europeană a Căilor Ferate .

In acest fel, s-ar accelera procesul de autorizare, costurile pentru operatorii feroviari s-ar reduce cu circa 500 de milioane de euro pană in 2025 şi ar fi incurajaţi să intre pe piaţă noi operatori.

O calitate mai bună şi o ofertă mai variată

Măsurile propuse ar deschide către concurenţă reţelele naţionale de transport de călători. Ar fi organizate inclusiv licitaţii pentru administrarea reţelelor de stat.

Alături de alte reforme, propunerile ar avea ca efect şi extinderea reţelei feroviare a UE. Călătorii şi operatorii ar avea de caştigat 40 de miliarde de euro pană in 2035.

In prezente, in UE reţelele de stat asigură peste 90% din transportul pe calea ferată. Doar Suedia şi Regatul Unit dispun de pieţe complet deschise. Germania, Austria, Italia, Republica Cehă şi Ţările de Jos şi-au deschis parţial pieţele.

Eficienţă crescută

Noile norme le vor oferi administratorilor privaţi de cale ferată independenţă operaţională şi financiară faţă de operatori. Propunerile vor elimina eventualele conflicte de interese şi le vor oferi operatorilor acces la toate reţelele de căi ferate, fără discriminare.

Lucrători mai bine protejaţi

Aceste propuneri vor genera noi locuri de muncă de mai bună calitate, cum s-a intamplat deja in cazul statelor membre care şi-au deschis reţelele către concurenţă.

Normele UE le vor permite guvernelor naţionale să le solicite noilor contractanţi preluarea lucrătorilor odată cu contractele de achiziţii publice.

Etapele următoare

Propunerile vor fi analizate de către Parlamentul European şi de guvernele statelor membre.