InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Tabloul de bord anual confirma ca in Europa este nevoie de o reforma economica structurala si de mai multe locuri de munca in sectorul IT&C

19.06.2012
 

Cetățenii, intreprinderile și inovatorii din Europa generează in domeniul digital o cerere suficient de mare pentru a ajuta Europa să ajungă la o creștere economică sustenabilă, insă acest potențial nu se poate materializa dacă nu există intr-o măsură suficientă internet de mare viteză, conținut digital, activități de cercetare și competențe adecvate. Intensificarea consumului de date și trecerea la tehnologiile mobile (cum ar fi telefoanele inteligente) și la serviciile mobile (internet 3G, streaming de muzică și webmail) sunt cele mai importante tendințe in sectorul tehnologiilor informației și comunicațiilor (TIC), care asigură in prezent 8 milioane de locuri de muncă și reprezintă 6% din PIB-ul UE.
Iată cateva dintre principalele concluzii ale Tabloului de bord al Agendei digitale a Comisiei Europene:
Evoluții pozitive:
 Conexiunile de bandă largă sunt aproape omniprezente in Europa. 95% dintre europeni au acces la o conexiune fixă de bandă largă.
 Consumatorii și intreprinderile se indreaptă rapid către serviciile mobile. Internetul mobil a inregistrat o creștere de 62%, atingand cifra de 217 milioane de abonamente la servicii mobile de bandă largă.
 15 milioane de europeni conectați pentru prima dată in 2011, 68% dintre europeni prezenți cu regularitate online și 170 de milioane abonați la rețelele de socializare. Pentru prima dată, s-a inregistrat o majoritate a europenilor dezavantajați din punct de vedere economic care au utilizat internetul, insă unul din patru europeni incă nu s-a folosit pană acum de internet.
 Grecia, Portugalia și Irlanda au adoptat serviciile eGuvernare pentru a putea oferi in continuare servicii publice de calitate. In afară de Republica Cehă, cele mai mari creșteri la nivelul furnizării și utilizării serviciilor eGuvernare s-au inregistrat in cadrul economiilor cu probleme financiare, confirmand astfel rolul important al serviciilor e-Guvernare in contextul unei reforme structurale de succes
Aspecte problematice
 Jumătate din forța de muncă din Europa nu dispune de aptitudini suficiente in domeniul TIC pentru a-și putea găsi sau schimba locul de muncă. In timp ce 43% din populația UE are aptitudini medii sau superioare in domeniul internetului și poate, de exemplu, să utilizeze internetul pentru a efectua un apel telefonic sau pentru a crea o pagină web, aproape jumătate din forța de muncă nu consideră că aptitudinile deținute in domeniul calculatoarelor și al internetului sunt suficiente pentru a le asigura un loc pe piața muncii. Aproape 25% nu au deloc aptitudini in domeniul TIC. Aceasta fiind situația, ocuparea posturilor TIC a devenit o problemă, numărul acestora fiind estimat la 700 000 pană in 2015.
 Cumpărăturile online reprezintă in continuare o activitate limitată la nivel național. In timp ce 58% dintre utilizatorii de internet fac cumpărături online, doar unul din zece a utilizat un site de comerț electronic dintr-un alt stat membru. Principalele probleme in acest sens sunt reprezentate de barierele lingvistice și de complicațiile birocratice (cum ar fi refuzul livrării și problemele legate de drepturile de autor).
 IMM-urile nu mai utilizează comerțul electronic.Majoritatea IMM-urilor nu mai vand, nici nu mai cumpără online, limitandu-și astfel exporturile și posibilitățile de a realiza venituri.
 Investițiile in cercetare sunt in continuare mai mici decat cele ale concurenței.Cu toate că cercetarea publică a fost ferită de măsurile de austeritate, cheltuielile se situează cu mult sub nivelul creșterii anuale de 6% necesar pentru dublarea investițiilor publice pană in 2020. Investițiile in cercetarea comercială sunt in scădere. Sectorul TIC din UE are in prezent mai puțin de jumătate din intensitatea cercetării și dezvoltării sectorului TIC din SUA.
Companiile de telecomunicații continuă să le impună consumatorilor tarife foarte mari pentru roamingul de date.In perioada 2011-2012, mai multe companii și-au schimbat abordarea, oferind pachete tarifare sau tarife de roaming comparabile cu cele naționale. Totuși, consumatorii plătesc in continuare, in medie, pentru apelurile in roaming tarife de trei ori și jumătate mai mari decat pentru apelurile naționale.
Sursa:CE