InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Tabloul de bord al pietelor de consum UE din 2016

07.09.2016
 

Comisia Europeana a publicat tabloul de bord al pietelor de consum din 2016, in care sunt monitorizate evaluarile consumatorilor din UE cu privire la modul de functionare a 42 de piete de bunuri si servicii.

Din aceste evaluari reiese ca din 2014, cand a fost publicat ultimul tablou de bord, calitatea functionarii pietelor a crescut. Tendinta pozitiva observata incepand cu anul 2010 se accelereaza, cele mai importante progrese fiind inregistrate de serviciile financiare. Primele trei locuri din clasamentul pietelor de bunuri realizat de consumatori sunt ocupate de piata cartilor, revistelor si ziarelor, piata bunurilor recreative (jocuri si jucarii, de exemplu) si piata aparatelor electrocasnice mari (frigidere, de exemplu). In ceea ce priveste serviciile, primele trei piete din clasamentul consumatorilor sunt legate de timpul liber, incepand cu serviciile de cazare pe timpul vacantei, trecand prin serviciile culturale si recreative si ajungand la serviciile sportive (sali de sport, de exemplu).

" Tablourile de bord ale consumatorilor sunt utilizate de factorii nationali de decizie si de partile interesate la evaluarea impactului pe care o anumita politica il are in timp si la compararea situatiilor din diferitele state membre. Comisia se bazeaza pe concluziile desprinse din tabloul de bord al pietelor de consum la elaborarea politicilor sale.

 

Pietele au rezultate mai bune cand consumatorii au mai multa incredere. De exemplu, Directiva privind creditul de consum a avut la origine gradul scazut de incredere a consumatorilor in serviciile financiare. De la punerea in aplicare a acestui act normativ, se observa in sector o crestere a gradului de incredere. Consumatorii declara ca intampina dificultati pe pietele telecomunicatiilor. Pentru indepartarea acestor probleme, Comisia va prezenta o propunere in domeniu. Prin recenta sa propunere referitoare la contractele digitale, Comisia urmareste obiectivul de a mari increderea consumatorilor in achizitiile transfrontaliere online.

Tabloul de bord al pietelor de consum confirma rezultatele semestrului european: unele sectoare, cum ar fi serviciile de transport feroviar, alimentarea cu apa si furnizarea de energie electrica, necesita in anumite tari reforme structurale, deoarece evaluarea lor variaza semnificativ de la un stat membru la altul. 

Principalele concluzii desprinse din tabloul de bord al pietelor de consum din 2016

  • Pietele serviciilor au cunoscut mai multe imbunatatiri decat pietele bunurilor. Serviciile financiare au inregistrat cele mai importante progrese.Consumatorii au mai multa incredere in bancile lor, in fondurile de pensii private si in fondurile de investitii decat inainte. Se poate spune astfel ca recentele initiative legislative din domenii precum conturile de plati si creditele ipotecare, asigurarea efectiva a aplicarii normelor si eforturile de sensibilizare incep sa dea roade. In acelasi timp insa, serviciile bancare continua sa fie sectorul codas pe pietele serviciilor.
  • Calitatea functionarii pietelor difera de la un stat membru la altul.Cele mai mari diferente observate intre tarile UE in modul in care este evaluata calitatea functionarii pietelorsunt cele de pe piata serviciilor de electricitate, a alimentarii cu apa, a transporturilor feroviare, a creditelor ipotecare si a serviciilor de telefonie mobila. Spre deosebire de pietele mai bine clasate, aceste piete sunt mai putin deschise concurentei transfrontaliere.
  • Calitatea functionarii difera si de la o piata la alta.Ultimele locuri in clasamentul pietelor analizate sunt ocupate de serviciile imobiliare, creditele ipotecare, produsele de investitii, pensiile private si titlurile de valoare, autovehiculele de ocazie si produsele din carne.
  • Pietele bunurilor se bucura in continuare de o evaluare mai favorabila decat pietele serviciilor, desi acestea din urma au cunoscut imbunatatiri semnificative.In randul pietelor de bunuri, pietele bunurilor de consum cu miscare rapida - cum ar fi bauturile nealcoolice si painea, cerealele si pastele - care s-au descurcat bine in editiile precedente ale tabloului de bord, au pierdut teren fata de alte piete de bunuri.
  • Piata serviciilor feroviarea urcat considerabil in clasamentul consumatorilor incepand cu 2013.Piata energiei electricenu corespunde pe deplin asteptarilor consumatorilor. Numeroase probleme exista si pepietele telecomunicatiilor. In aceste sectoare, daunele suferite de consumatori in ansamblu sunt cele mai mari din toate sectoarele analizate.
  • Mai multi consumatori au schimbat furnizorul, dar trecerea de la un furnizor la altul continua sa fie dificila pe anumite piete.Pentru prima data de la crearea tabloului de bord au fost analizate si motivele pentru care consumatorii nu isi schimba furnizorul. A reiesit ca, in multe cazuri, consumatorii fie sunt ingrijorati ca trecerea la alt furnizor ar putea fi dificila, fie au incercat sa treaca la alt furnizor, dar au intalnit obstacole.

 

Sursa:CE

Fisiere atasate

Document PDF
2016 Consumer markets Scoreboard.pdf
2016 Consumer markets Scoreboard.pdf
126,88 KBytes
07.09.2016 11:15
Imagine PNG
pietele serviciilor si bunurulor.png
pietele serviciilor si bunurulor.png
26,19 KBytes
07.09.2016 11:15