InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Tabloul de bord 2014 al Agendei digitale a UE

02.06.2014
 

Potrivit unor noi date furnizate de Comisia Europeana, 95 din cele 101 obiective digitale pentru 2015 sunt in grafic, progresele fiind, asadar, satisfacatoare. Cetatenii si intreprinderile din UE folosesc mai mult internetul, fac mai multe cumparaturi on-line si au mai multa incredere in TIC, precum si mai multe competente in acest domeniu, insa le lipseste adeseori infrastructura de banda larga de mare viteza, mai ales in zonele rurale, pentru a-si satisface acest apetit digital, iar deficitul iminent in materie de competente digitale constituie in continuare o mare problema.

 

Dna Neelie Kroes, vicepresedinta a Comisiei Europene (@NeelieKroesEU), a declarat: "Majoritatea cetatenilor europeni sunt acum activi in mediul digital si isi doresc mai mult. Am rezolvat problema accesului la internet, dar deficitul in materie de competente digitale persista. Daca nu vom lua mai multe masuri, ne vom confrunta cu o subclasa analfabeta din punct de vedere digital in Europa".

 

 

Gradul de utilizare regulata a internetului a crescut: din 2010, numarul persoanelor care utilizeaza internetul cel putin o data pe saptamana a crescut de la 60 % la 72 %. Progresele cele mai mari se inregistreaza in Grecia, Romania, Irlanda, Republica Ceha si Croatia.

 

Tarile cu rezultatele cele mai bune (peste 90 % din populatie utilizeaza internetul) sunt Danemarca, Suedia, Tarile de Jos si Luxemburg. In comparatie, in SUA 87 % dintre adulti utilizeaza internetul.

 

S-au inregistrat progrese semnificative in randul categoriilor defavorizate: utilizarea de catre someri, persoanele cu un nivel scazut de educatie si persoanele in varsta a crescut la 57 % de la 41 % in urma cu patru ani. Daca tendintele actuale se mentin, obiectivul de 60 % va fi atins inainte de 2015.

 

Numarul neutilizatorilor a scazut cu o treime: 20 % dintre cetatenii UE nu au utilizat niciodata internetul (cu o treime mai putini fata de acum 4 ani). Daca tendintele actuale se mentin, obiectivul ADE de a reduce aceasta valoare la 15 % pana in 2015 va fi atins.

 

Mult mai multe persoane fac cumparaturi on-line: 47 % dintre cetatenii UE fac, in prezent, cumparaturi on-line, pondere care a crescut cu 10 puncte procentuale, ceea ce inseamna ca obiectivul de a se ajunge la 50 % in 2015 va fi probabil atins.

 

Accesul este asigurat: toti cetatenii europeni au acum acces la banda larga, de obicei cu mai multe optiuni (fibra optica, cablu, ADSL sau conexiune mobila 3G/4G), si toti cetatenii europeni au cel putin acces la tarife convenabile la banda larga prin satelit.

 

Tehnologiile in banda larga de mare viteza: disponibilitatea conexiunii mobile 4G in banda larga a crescut vertiginos la 59 %, fata de 26 % cu un an in urma. Conexiunea fixa la internet de cel putin 30 Mbps este disponibila pentru 62 % din populatia UE, fata de 54 % cu un an in urma si 29 % in 2010.

 

Banda larga cu acces rapid este deja disponibila pentru cel putin 90 % dintre gospodarii in Belgia, Danemarca, Lituania, Luxemburg, Malta, Tarile de Jos si Regatul Unit.

Principalele provocari ramase:

Intreprinderile mici pierd oportunitati: doar 14 % dintre intreprinderile cu mai putin de 250 de angajati fac vanzari on-line. In intreaga UE, nici macar o tara nu se apropie de realizarea obiectivului mediu al UE de 33 % pana in 2015.

 

Zonele rurale ale Europei se confrunta cu riscuri: in UE, numai 18 % dintre gospodariile rurale au acces la banda larga de mare viteza.

In 2013, serviciile de e-Guvernare au stagnat, fiind utilizate doar de 42 % din populatia UE. Daca se continua in acest ritm, statele membre nu vor atinge obiectivul de 50 % stabilit pentru 2015.

 

Comisia a publicat, de asemenea, cea de a 11-a editie a Analizei comparative privind e-Guvernarea. Raportul arata ca cetatenii sunt in continuare mult mai multumiti de serviciile private on-line (eBanking, de exemplu) decat de serviciile publice on-line (de exemplu, informatiile privind ocuparea fortei de munca). Exista mai multe servicii de e-Guvernare on-line, insa acestea nu sunt intotdeauna usor de utilizat, rapide sau transparente. Aceste obstacole ii impiedica pe cetateni sa utilizeze intr-o mai mare masura e-Guvernarea.

 

Sursa: Comisia Europeana