InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Romania in raport cu inovatia mondiala

04.02.2013
 

Inovaţia rămane o prioritate in strategiile de business din intreaga lume, dar ritmul accelerat de dezvoltare creează tensiune in randul liderilor din mediul de afaceri. Echilibrul dintre dorinţa de globalizare a inovaţiei şi frica de a proteja totuşi descoperirile extrem de costisitoare este un punct fierbinte in agenda executivilor din 25 de ţări. Romania nu există pe harta inovatorilor mondiali, deci priveşte jocul de pe margine.
Tehnologia benzii magnetice folosită la carduri, codul de bare universal al produselor, primul smartphone sunt cateva dintre realizările companiei americane International Business Machines (IBM), care ocupă de 20 ani primul loc in topul inventatorilor mondiali IFI Patent Intelligence. Cu 6.478 de brevete aprobate in 2012 in SUA, IBM conduce clasamentul in care se află alte nume mari ale industriei tehnologice, cum ar fi compania coreeană Samsung, cele japoneze Sony, Canon sau Panasonic, companiile americane Microsoft, Apple sau Hewlett-Packard, Siemens sau Bosch din Germania. Iar contextul in care acestea conduc clasamentul nu este intamplător deoarece "campionii inovaţiei" fac parte din ţările-lideri in structurarea mediului necesar promovării inovaţiei, potrivit unui studiu global iniţiat de General Electric şi realizat de compania de cercetare StrategyOne. Mai mult de 3.000 de directori executivi din 25 de ţări au trimis la concluzia că SUA, Germania şi Japonia se bucură de cele mai multe politici de incurajare a inovaţiei. Studiul s-a bazat pe cinci repere: mediul strict de reglementare al autorităţilor şi modul in care acestea promovează şi investesc in programe care ar putea ajuta inovaţia, factori pe care companiile nu ii pot controla, cum ar fi tipurile de finanţare de capital disponibile şi gradul de accesibilitate a creditelor, promovarea de către firme a unui mediu inovator in propria organizaţie şi calitatea pregătirii profesionale şi educaţiei din fiecare ţară.
Concluzia la care s-a ajuns este că mediul de business global este supus unui adevărat "vertij" cauzat de incetinirea creşterii economice, dezvoltarea tehnologiilor intr-un ritm rapid, precum şi concurenţa care vine din interiorul şi exteriorul pieţelor. Astfel, ritmul inovării a devenit o provocare pentru economiile locale şi ii plasează pe liderii din afaceri intr-un conflict: pe de o parte, işi doresc acces la pieţele globale şi promovarea inovaţiei specifice lor, dar in acelaşi timp sunt conştienţi de provocările concurenţei globale pe piaţa lor şi ar vrea să fie protejaţi de acestea. Totuşi, 91% dintre executivii interogaţi consideră inovaţia o prioritate strategică pentru companiile pe care le conduc, in timp ce 30% dintre ei cred că creşterea concurenţei şi ritmul accelerat al progresului tehnologic au un impact negativ. Colaborarea dintre ţări ar reprezenta un motor al succesului in afaceri prin accesul la noi tehnologii şi posibilitatea de a intra pe noi pieţe, 90% dintre respondenţi considerand colaborarea esenţială pentru continuarea inovaţiei. Cele mai mari piedici in această direcţie sunt furtul de proprietate intelectuală, lipsa de incredere şi teama braconajului de talente.
Cert este că tendinţa generală a modelelor de afaceri este inovaţia, iar un rol esenţial in dezvoltarea acesteia il reprezintă sprijinul guvernului şi al politicienilor. Modul in care ei ar trebui să acţioneze ar fi prin educarea şi dezvoltarea specialiştilor - 76% din directorii executivi doresc ca politicienii să incurajeze antreprenoriatul astfel incat să se creeze o legătură mai puternică intre companii şi educaţie, - dar şi prin combaterea birocraţiei şi rutinei administrative, in special in privinţa accesării fondurilor şi stimulentelor, precum şi prin protejarea secretului comercial şi a proprietăţii intelectuale
Principalele griji ale executivilor sunt cele legate de pregătirea forţei de muncă şi de mobilitatea talentelor, la nivel global incepand cursa pentru atragerea celor mai bine pregătiţi şi mai valoroşi angajaţi. Tendinţa spre măsuri protecţioniste a managerilor din intreaga lume vine in contextul in care ei manifestă o atitudine precaută şi chiar o oarecare teamă din cauza creşterii econonomice lente, potrivit economistului-şef al General Electric, Marco Annunziata: "Este un rezultat extrem de neaşteptat, deoarece ştim că inovaţia incurajează productivitatea, care este motorul cheie al creşterii economice". Tendinţa spre măsuri protecţioniste a corporaţiilor este o soluţie simplă, dar antiproductivă. Dacă Romania nu a fost inclusă in "Barometrul Inovaţiei Globale", in studiu au fost incluşi directori executivi din Polonia, considerată "un exemplu bun" pentru ţările din Europa Centrală şi de Est datorită modului in care managerii incearcă să rezolve problema birocraţiei şi să creeze un mediu mai flexibil pentru inovaţii. O particularitate a regiunii este dată de nivelul ridicat al "apetitului şi sprijinului populaţiei pentru companiile care doresc să inoveze". Potrivit oficialilor General Electric, succesul companiilor prin inovaţie necesită sprijin din partea autorilor de politici şi a societăţii civile şi poate avea un impact pozitiv asupra economiei, dar şi asupra bunăstării generale şi nevoilor umane ale populaţiei.

Sursa: www.fabricadebani.ro