InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Ridicarea restrictiilor in ce priveste libertatea de circulatie a lucratorilor din Bulgaria si Romania - 1 ianuarie 2014

06.01.2014
 

In 1.01.2014 s-au ridicat ultimele restrictii in ceea ce priveste libertatea de circulatie a lucratorilor din Bulgaria si Romania. De acum, cetatenii bulgari si romani isi pot exercita integral dreptul de a lucra in toate statele membre UE fara permis de munca. De fapt, cetatenii bulgari si romani isi exercitau deja acest drept in cele 19 state care au ales sa nu aplice masuri tranzitionale, iar in ceea ce priveste dreptul de a calatori sau rezida, ei se bucurau de aceste drepturi in toate statele membre inca din momentul in care Bulgaria si Romania au aderat la Uniunea Europeana, in 2007. Chiar si in tarile in care existau restrictii, multor cetateni bulgari si romani li s-au acordat permise de munca. In consecinta, exista peste 3 milioane de bulgari si de romani care traiesc in prezent in alte state membre si este putin probabil ca numarul lor va creste considerabil dupa ridicarea tuturor restrictiilor pentru lucratorii bulgari si romani.

Libertatea de circulatie a fost si este una dintre pietrele de hotar ale procesului de integrare europeana si ale pietei interne din UE. Este dreptul cel mai apreciat de europeni, avand in vedere ca 14 milioane dintre ei studiaza, muncesc sau isi traiesc viata de dupa pensionare intr-un alt stat membru. In fapt, libertatea de circulatie este dreptul cel mai mult asociat de catre populatie conceptului de cetatenie europeana.
Ridicarea restrictiilor pentru lucratorii bulgari si romani se face pe fondul unui somaj ridicat si a unor ajustari bugetare radicale in multe tari europene. In vremurile dificile, cetatenii europeni mobili sunt de prea multe ori o tinta usoara: se considera, uneori, ca ei iau locurile de munca de la populatia locala sau, din contra, ca nu muncesc si ca doar profita de sistemele de protectie sociala.

In realitate, studiile au aratat in mod repetat beneficiile pe care le are libertatea de circulatie a lucratorilor pentru economiile tarilor-gazda. Lucratorii mobili sunt complementari celor din tara-gazda permitand abordarea lacunelor in ce priveste competentele si a lipsei de forta de munca - cu alte cuvinte, ei nu iau locurile de munca destinate lucratorilor din respectiva tara. In plus, pentru ca un numar mai mare al lucratorilor mobili din alte tari europene sunt de varsta productiva, comparativ cu populatia tarii-gazda, ei au o sansa mai mare de a fi angajati si, in general, sunt contribuitori neti la sistemele de securitate sociala din tarile-gazda. Acestea fiind spuse, Comisia recunoaste faptul ca pot aparea probleme la nivel local, create de un aflux brusc mai mare de oameni din alte tari europene intr-o anumita regiune sau localitate. De exemplu, acest aflux poate pune presiune pe sistemul de invatamant, de locuinte sau de servicii sociale. Solutia este sa se gaseasca raspunsuri la aceste probleme specifice si nu sa se creeze bariere care sa blocheze accesul lucratorilor. Statele membre pot utiliza Fondul Social European (insumand peste 10 miliarde de euro in fiecare an) pentru a ajuta la rezolvarea acestor probleme locale. Incepand cu 1 ianuarie 2014, fiecare stat membru ar trebui sa cheltuiasca cel putin 20% din FSE pentru proiecte ce promoveaza incluziunea sociala si combaterea saraciei.
UE a pus in practica norme pentru a facilita libera circulatie a lucratorilor, pentru a garanta atat protectia lor contra exploatarii, cat si a tarilor-gazda contra abuzurilor in ce priveste sistemele nationale de protectie sociala. In aceasta primavara, aceste norme vor fi pe mai departe consolidate prin adoptarea, de catre Consiliul UE de Ministri si de Parlamentul European, la initiativa noastra, a unor noi reguli avand ca obiect constientizarea dreptului la libera circulatie si punerea in aplicare a unor mecanisme de retorsiune atunci cand lucratorii sunt discriminati.
Este esential ca statele membre sa puna in aplicare legislatia nationala, in special prin intermediul inspectoratelor de munca, pentru a preveni discriminarea sau exploatarea lucratorilor din alte state UE. De exemplu, ele trebuie sa se asigure ca regulile privind salariul minim sunt aplicate si ca lucratorii din alte state membre nu sunt angajati pe piata neagra.
Sursa:CE