InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Potrivit rapoartelor intermediare, obiectivele cheie pentru managementul traficului aerian in UE sunt in pericol

28.11.2011
 

Bruxelles, 25 noiembrie 2001 - Rapoartele intermediare publicate pe tema cerului unic european (propuneri de instituire a unui sistem paneuropean de management al traficului aerian pană in 2030) au lansat un semnal de alarmă. "Există un risc real să rămanem in urmă și să ajungem in situația de a nu putea satisface cererea tot mai mare de transport aerian, care aproape se va dubla pană in 2030", a afirmat Siim Kallas, vicepreședintele Comisiei Europene responsabil de transporturi. "2012 este un an decisiv pentru cerul unic european, iar miza este foarte mare". In pofida eforturilor depuse pană acum, din evaluarea tip "semafor" a Comisiei a reieșit că marea majoritate a statelor membre se situează in zona galbenă sau in cea roșie, existand riscul ca ele să nu iși poată indeplini obiectivele esențiale pentru 2012 (a se vedea tabelele "semafor" anexate).
2012 este un an decisiv pentru cerul unic european, marcat de patru jaloane:
• sistemul de imbunătățire a performanÈ›elor, care stabileÈ™te obiectivele principale in materie de management al traficului aerian (ATM) - (urmează să fie demarat in prima perioadă a anului 2012);
• cele nouă "blocuri funcÈ›ionale de spaÈ›iu aerian" - urmează să devină operaÈ›ionale pană la sfarÈ™itul anului 2012;
• administratorul reÈ›elei de management al traficului aerian - ATM (desemnat deja ca fiind Eurocontrol);
• lansarea etapei de implementare a SESAR, componenta tehnologică a cerului unic european (incepand din 2014), care corespunde trecerii de la etapa de cercetare È™i dezvoltare la cea de implementare a noilor echipamente È™i tehnologii.
Evaluările tip "semafor" publicate astăzi de Comisie - pe baza a două rapoarte intermediare - evidențiază motive intemeiate de ingrijorare vizavi de două elemente centrale ale proiectului privind cerul unic european: sistemul de imbunătățire a performanțelor și blocurile funcționale de spațiu aerian.
1. In ceea ce privește sistemul de imbunătățire a performanțelor:
Rezultatul: Numai 5 din cele 27 de state membre (Belgia, Danemarca, Lituania, Luxemburg și Țările de Jos) au primit "verde" și au o traiectorie propice realizării ambelor obiective (costuri și capacitate/intarzieri) in perioada 2012-2014. Astăzi, Comisia a emis recomandări prin care solicită statelor membre să revizuiască aceste obiective. Dacă se dovedește necesar, Comisia ar putea să adopte o decizie cu caracter juridic obligatoriu, prin care să solicite statului sau statelor membre vizate să implementeze măsuri corective specifice, cu toate că rămane puțin timp la dispoziție pentru indeplinirea obiectivelor fără a se recurge la această măsură.
Planurile existente ale statelor membre nu ar reuși să realizeze, in 2014, obiectivul de capacitate situat la 0,5 minute de intarziere la fiecare zbor, valabil pentru intreaga UE. Dacă s-ar realiza acest obiectiv, in perioada 2012-2014 s-ar economisi aproximativ 920 milioane EUR prin reducerea incidenței și a duratei intarzierilor.
In plus, in 2014, planurile naționale de imbunătățire a performanței ar rămane cu 2,4% in urma obiectivului de rentabilitate a ATM la nivelul UE. Acest lucru poate avea un impact major atat asupra utilizatorilor spațiului aerian, cat și asupra credibilității cerului unic european. Pentru indeplinirea obiectivului, sunt necesare măsuri suplimentare prin care să se economisească 250 milioane EUR in intreaga perioadă de referință de trei ani (2012-2014).
2. In ceea ce privește blocurile funcționale de spațiu aerian (FAB)
Rezultatul: Toate FAB, cu o singură excepție (blocul funcțional danez/suedez) se află in zona galbenă sau in cea roșie și reprezintă un motiv serios de ingrijorare. Comisia insistă ca statele membre să acționeze mai prompt. Neluarea măsurilor necesare la nivel național ar putea obliga Comisia să redeschidă pachetele legislative avand ca obiect cerul unic european și să introducă o soluție mai radicală.
Informații esențiale despre cerul unic
Spațiile aeriene și aeroporturile europene riscă să ajungă intr-un stadiu de saturare. In lipsa unor investiții substanțiale care să modernizeze sistemul european de management al traficului aerian (cerul unic european), atat spațiul aerian, cat și aeroporturile noastre vor deveni extrem de aglomerate.
• Deja, in cele 440 de aeroporturi, se inregistrează un număr de 1,4 miliarde pasageri pe an.
• Aceasta reprezintă 26 000 de zboruri pe zi care traversează cerul european.
• Cifra de 10 milioane de zboruri pe an va creÈ™te cu pană la 5% in fiecare an.
• Deci peste 20 de ani vom avea 16,9 milioane de zboruri pe an, iar in 2030 am putea avea un număr de zboruri transeuropene echivalent cu numărul locuitorilor oraÈ™ului Beijing.
Provocarea - zboruri line, sigure și punctuale.
• Problema: sistemul de management al traficului aerian este arhaic, unele din tehnologiile de bază datand din anii ´50.
• SoluÈ›ia: modernizarea spaÈ›iului aerian european in vederea creării unui sistem paneuropean (cerul unic) de control al traficului aerian - modernizarea mozaicului format din cele 27 de spaÈ›ii aeriene pentru a crea un sistem ATM coerent la nivel paneuropean.
• a) triplarea capacității spaÈ›iului aerian
• b) creÈ™terea de zece ori a nivelului siguranÈ›ei
• c) reducerea impactului asupra mediului cu 10%
• d) reducerea costurilor de management al traficului aerian cu 50%
Implementarea cerului unic - Comisia Europeană, statele membre, EUROCONTROL, SESAR și sectorul aviației
Sursa: CE