InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

O platforma pentru solutionarea online a litigiilor dintre consumatori si comercianti

15.02.2016
 

Comisia Europeana a lansat o noua platforma care le va permite consumatorilor si comerciantilor sa-si rezolve online litigiile avand ca obiect produse sau servicii achizitionate pe internet.

Platforma de solutionare online a litigiilor (SOL) pune la dispozitia consumatorilor si a comerciantilor o modalitate de a rezolva litigii legate de cumparaturi efectuate pe internet atat din propria tara, cat si din strainatate. Mai exact, litigiile sunt inaintate unor organisme de solutionare alternativa a litigiilor (entitati SAL) inregistrate pe platforma. Acestea sunt selectate de statele membre dupa anumite criterii de calitate si comunicate apoi Comisiei.

Vĕra Jourová, comisarul pentru justitie, consumatori si egalitate de gen, a declarat: "De cele mai multe ori, consumatorii care au probleme cand fac cumparaturi online nu depun reclamatii, crezand ca procedurile dureaza prea mult si ca sansele de rezolvare sunt mici. Platforma de solutionare online a litigiilor este un instrument inovator care le va permite atat consumatorilor, cat si comerciantilor sa economiseasca timp si bani. Astfel, consumatorii vor avea mai multa incredere sa cumpere pe internet, iar intreprinderile vor fi incurajate sa vanda peste hotare, aspecte care vor dezvolta piata digitala unica a Europei"

 

Principalele caracteristici ale platformei:

 

  • Este usor de utilizat si poate fi accesata de pe toate tipurile de dispozitive. Consumatorii pot completa formularul de reclamatie pe site, in trei etape simple.

 

  • Le ofera utilizatorilor posibilitatea de a parcurge online intreaga procedura de solutionare.

 

  • Este multilingva. In plus, include un serviciu de traducere care faciliteaza rezolvarea litigiilor intre parti din tari diferite. 

 

In prezent, pe platforma sunt inregistrate aproximativ 117 de entitati de solutionare alternativa a litigiilor din 17 state membre. Comisia colaboreaza cu autoritatile nationale pentru a obtine o acoperire completa a tuturor statelor membre si a tuturor sectoarelor economice, in cel mai scurt timp. Procedurile de solutionare alternativa a litigiilor (SAL) reprezinta modalitati rapide si necostisitoare de rezolvare a litigiilor. Cazurile sunt solutionate, in medie, in maximum 90 de zile.

Pentru consumatorii europeni care au recurs la acest tip de proceduri, experienta pare sa fi fost mai degraba pozitiva: 70 % dintre acestia s-au declarat multumiti de modul in care le-a fost tratata reclamatia. Platforma propune modalitati alternative prin care consumatorii isi pot solutiona litigiile.

Ea nu va inlocui posibilitatea de a apela la instante, procedura care este insa, de obicei, mai costisitoare si mai lunga. Doar 45 % dintre consumatori sunt multumiti de modul in care instantele le-au solutionat reclamatiile.

Comerciantii vor avea, la randul lor, de castigat daca utilizeaza noua platforma, deoarece procedurile de solutionare alternativa a litigiilor le vor permite sa evite cheltuieli de judecata substantiale si sa mentina relatii bune cu clientii. 

 

Context     

 

Temeiul juridic pentru instituirea platformei de solutionare online a litigiilor este Regulamentul privind solutionarea online a litigiilor in materie de consum, care descrie principalele functii ale platformei, precum si etapele prin care trece o reclamatie transmisa prin intermediul acesteia. Regulamentul se bazeaza pe Directiva privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum, care vizeaza garantarea accesului consumatorilor la mecanisme alternative de solutionare a litigiilor contractuale cu comerciantii.

Accesul la modalitatile de solutionare alternativa a litigiilor trebuie asigurat indiferent de natura bunurilor sau serviciilor achizitionate, de mediul in care s-a desfasurat achizitia (online sau offline) si de tara din UE in care isi are sediul comerciantul (tara consumatorului sau o alta tara).

Statele membre stabilesc liste nationale cu organismele care furnizeaza proceduri de solutionare alternativa a litigiilor (entitatile SAL). Toate entitatile de solutionare alternativa a litigiilor de pe listele respective trebuie sa respecte anumite cerinte obligatorii de calitate prevazute de legislatia UE.

 

https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=RO