InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

O piata unica mai profunda si mai echitabila: Comisia multiplica oportunitatile oferite cetatenilor si intreprinderilor

28.10.2015
 

Comisia Europeana a prezentat o foaie de parcurs al carei obiectiv este sa duca la indeplinire angajamentul politic al presedintelui Juncker de a valorifica intregul potential al pietei unice si de a face din aceasta o rampa de lansare pentru prosperitatea Europei in cadrul economiei mondiale

Piata unica este una dintre cele mai mari realizari ale Europei, conceputa pentru a permite libera circulatie a bunurilor, serviciilor, capitalului si persoanelor. Ea ofera oportunitati intreprinderilor si profesionistilor, iar consumatorilor o gama mai variata de produse si servicii, la preturi mai mici. Datorita pietei unice, cetatenii pot calatori, locui, lucra si studia oriunde doresc. Insa aceste oportunitati nu se materializeaza intotdeauna, deoarece normele privind piata unica nu sunt cunoscute, nu au fost puse in aplicare sau sunt, pur si simplu, blocate de diverse bariere nejustificate. Totodata, piata unica trebuie sa se adapteze pentru a reflecta realitatile prezentului, iar ideile inovatoare si noile modele de afaceri trebuie sa-si gaseasca si ele locul.

 

Actiunile asupra carora s-a convenit astazi vor genera rezultate in ceea ce priveste: 

 

  • Consumatori:Comisia va lua masuri pentru a se asigura de faptul ca consumatorilor care doresc sa cumpere servicii sau produse intr-un alt stat membru, online sau in mod direct, nu li se propun preturi, conditii de vanzare sau optiuni de livrare diferite, cu exceptia cazurilor in care acest lucru este justificat de motive obiective si verificabile. Comisia Europeana si Centrele Europene ale Consumatorilor primesc frecvent plangeri din partea consumatorilor referitoare la diferente de tratament nejustificate pe motive de nationalitate sau resedinta.

  • IMM-uri si intreprinderi nou-infiintate:Intreprinderile nou-infiintate pot avea o contributie importanta in cadrul economiei, insa numerosi intreprinzatori parasesc Europa, deoarece nu reusesc sa-si introduca pe piata ideile inovatoare. Pentru a facilita accesul IMM-urilor la finantare, se depun eforturi in contextul Planului de investitii si al Uniunii pietelor de capital. De asemenea, Comisia intentioneaza sa simplifice reglementarile in materie de TVA, sa diminueze costurile aferente inregistrarii societatilor, sa prezinte o propunere privind insolventa intreprinderilor si sa ofere acces la toate informatiile privind cerintele in materie de reglementare prin intermediul unui portal digital unic. Totodata, Comisia va lucra la elaborarea unor norme clare si favorabile IMM-urilor in ceea ce priveste proprietatea intelectuala si va lua masurile finale necesare pentru ca brevetul unitar sa devina un instrument atractiv si accesibil cu ajutorul caruia intreprinderile europene, inclusiv IMM-urile, sa-si valorifice ideile.

 

  • Servicii inovatoare: Comisia va elabora o agenda europeana pentru economia colaborativa. Noile modele de afaceri ofera beneficii cetatenilor si intreprinderilor deopotriva si contribuie la optimizarea utilizarii resurselor existente. Cu toate acestea, se pune intrebarea daca normele existente continua sa fie adecvate scopului sau daca sunt necesare noi reglementari. In acelasi timp, trebuie sa ne asiguram ca sunt indeplinite obiectivele de interes public, cum ar fi protectia consumatorilor, si ca se respecta legislatia fiscala si dreptul muncii.

 

  • Profesionisti:Comisia va oferi intreprinderilor si profesionistilor mai multe oportunitati in ceea ce priveste mobilitatea transfrontaliera, va ameliora sistemul de recunoastere a calificarilor profesionale si va facilita prestarea transfrontaliera de servicii pentru intreprinderi, de servicii din domeniul constructiilor si de alte servicii care genereaza crestere economica. Luate impreuna, aceste actiuni vor facilita accesul intreprinderilor si al profesionistilor pe piete noi si le vor permite acestora sa se dezvolte si sa devina, din actori de talie mica cu activitate la nivel national, jucatori mai importanti la nivel european.

 

In sprijinul acestor actiuni, Comisia va lucra in stransa colaborare cu statele membre si cu participantii la piata pentru a crea o veritabila cultura a respectarii normelor privind piata unica. O atentie deosebita va fi acordata sectorului serviciilor si achizitiilor publice, care sunt esentiale in ceea ce priveste cheltuirea eficienta a banilor contribuabililor. Comisia va consolida recunoasterea reciproca, cu scopul de a crea mai multe oportunitati pentru intreprinderile care doresc sa se extinda dincolo de frontierele nationale. De asemenea, va intari sistemul de supraveghere a pietei in sectorul marfurilor, pentru a tine la distanta de piata UE produsele neconforme, si va propune un instrument de informare cu privire la piata care va permite Comisiei sa colecteze informatii cuprinzatoare, fiabile si obiective de la anumiti actori de pe piata, cu scopul de a-si imbunatati capacitatea de a monitoriza si de a pune in aplicare normele UE in domenii prioritare. 

 

 

Sursa:CE