InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Noua strategie europeana in domeniul cinematografiei

15.05.2014
 

Desi productiile europene reprezinta aproape doua treimi din totalul filmelor distribuite in cinematografele din UE, succesul lor de casa se reduce la doar o treime din vanzarile de bilete. Numarul filmelor produse in Europa a crescut de la aproximativ 1100 in 2008 la 1300 in 2012 si totusi majoritatea filmelor europene sunt prezentate numai in tara in care au fost realizate si sunt rareori distribuite dincolo de granitele nationale. Comisia Europeana lanseaza astazi o noua strategie a UE pentru "Filmul european in era digitala", in cautare de solutii pentru problema de mai sus, subliniind totodata necesitatea valorificarii potentialului noilor modalitati de distributie pentru a promova diversitatea culturala si a da un impuls competitivitatii.

"O distributie internationala mai buna a filmelor europene este extrem de importanta, nu doar din punct de vedere economic, ci si din punctul de vedere al diversitatii", a declarat in acest sens Androulla Vassiliou, comisar european pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret. "Este unul dintre obiectivele subprogramului MEDIA al programului Europa Creativa si un domeniu in care aducem o valoare adaugata reala la nivel european. Este evident insa ca trebuie sa facem mai mult pentru cresterea audientei filmelor realizate in Europa si pentru imbunatatirea cooperarii transfrontaliere. Astept cu interes prima discutie pe marginea acestei noi strategii pe care o voi avea cu reprezentantii industriei cinematografice in zilele urmatoare la Festivalul de Film de la Cannes."

Documentul care prezinta strategia Comisiei sugereaza ca finantarea publica ar trebui sa se concentreze mai mult pe cresterea audientei filmelor europene si pe acordarea unui sprijin mai consistent dezvoltarii, promovarii si distributiei internationale. In prezent, aproape 70 % din fondurile publice nationale sunt destinate producerii filmelor, fiind alocate mult mai putine fonduri pentru cresterea potentialului de audienta. Ar trebui incercate abordari flexibile si experimentale in ceea ce priveste modul si locul in care sunt proiectate filmele, data fiind popularitatea tot mai mare a platformelor de vizionare la cerere (VoD - video-on-demand) si a optiunilor de descarcare a filmelor de pe internet.

Strategia va promova o noua modalitate de dialog - asa-numitul Forum al filmului european - care va incuraja schimbul de idei privind modul in care politicile nationale, regionale si ale UE in domeniul audiovizual se pot completa reciproc mai bine si pot contribui la identificarea de solutii pentru probleme precum digitizarea sau dificultatile cu care se confrunta casele de productie in incercarea de a obtine finantare.

Lucrarile forumului vor incepe cu o conferinta organizata in cadrul Festivalului de Film de la Cannes, care reuneste experti din Comisia Europeana, din statele membre si din partea fondurilor nationale si regionale de film, precum si alti reprezentanti ai industriei. Programul Europa Creativa va acorda sprijin pentru seminariile, actiunile de colectare a datelor si schimburile transnationale organizate in cadrul Forumului.

Cateva cifre

  • Fondurile europene pentru cinematografie aloca anual 2,1 miliarde EUR pentru a sprijini industria audiovizuala europeana [sursa: Observatorul European al Audiovizualului, Finantarea publica pentru productia de filme si opere audiovizuale in Europa (Public Funding for Film and Audiovisual Works in Europe)].Din aceasta suma, 110 milioane EUR provin din subprogramul MEDIA al programului Europa Creativa.
  • In 2012, in UE au fost produse aproximativ 1300 de filme, in comparatie cu peste 800 in Statele Unite.
  • Numai 8% dintre filmele europene sunt distribuite in salile de cinema din tari din afara UE.
  • In 2012, peste 60% dintre toate filmele distribuite in salile de cinema in UE au fost filme europene, dar numai o treime din biletele vandute au fost bilete pentru un film european. Pentru comparatie, productiile americane au reprezentat 20% din filmele distribuite in sali si 65% din vanzarile de bilete in UE.
  • De regula, pentru distributia filmului se cheltuieste mai putin de 10% din bugetul unui film.
  • Televiziunea ramane platforma cea mai utilizata pentru vizionarea filmelor. In 2011, peste 40% din cele 122000 de lungmetraje prezentate de posturile de televiziune din UE erau de origine europeana (8% erau productii nationale, 15% erau produse in alte tari europene si aproape 20% erau coproductii europene, in totalitate sau partial).
  • In 2012, piata VoD a inregistrat o crestere de 60% in Germania si de 15% in Franta.
  • Bugetul mediu de productie in UE variaza de la aproape 11 milioane EUR in Regatul Unit si 5 milioane EUR in Germania si Franta la 300000 EUR in Ungaria si Estonia. Bugetul mediu pentru filmele produse de SUA este de 15 milioane USD (11 milioane EUR).

Context

Europa Creativa

Europa Creativa este a cincea generatie de programe de finantare ale UE care sprijina cultura si creatia. Programul a fost lansat la 1 ianuarie, cu un buget de aproape 1,5 miliarde EUR pentru perioada 2014-2020. Programul va aloca cel putin 56 % din buget subprogramului MEDIA.

Lansat in 1991, MEDIA (acronim pentru "Mesures pour encourager le développement de l´industrie audiovisuelle" - "Masuri pentru incurajarea dezvoltarii industriei audiovizuale") a investit peste 1,7 miliarde EUR pentru a sprijini realizarea si distributia de filme, precum si formarea profesionala si inovarea in acest domeniu, in scopul de a spori diversitatea si competitivitatea internationala a cinematografiei europene si a industriei audiovizuale. Pe langa sprijinul acordat cineastilor, fondul MEDIA va sprijini peste 2 000 de cinematografe europene in care cel putin 50 % dintre filmele proiectate sunt filme europene.

 

Sursa:CE