InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Noi norme UE pentru camioane mai sigure si mai ecologice

15.04.2013
 

Comisia Europeană a propus noi norme care să permită producătorilor să conceapă camioane mai aerodinamice, fapt care va reduce consumul de carburant cu 7-10 %, va scădea emisiile de gaze cu efect de seră și va spori totodată siguranța utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor.
Propunerea va permite utilizarea cabinelor cu formă rotunjită și a eleroanelor aerodinamice in partea din spate a remorcii. Aceste măsuri vor imbunătăți considerabil aerodinamica vehiculelor, reducand cu aproximativ 5 000 EUR pe an costul carburantului consumat de un camion tipic de transport pe distanțe lungi, care efectuează un parcurs de 100 000 km. Aceasta reprezintă o reducere de 7-10% a emisiilor de gaze cu efect de seră (sau 7,8 tone de CO2pentru același camion de transport pe distanțe lungi, care efectuează un parcurs de 100 000 km). In același timp, va fi imbunătățit campul de vizibilitate al conducătorului auto, fapt ce va contribui, in fiecare an, la salvarea vieților unui număr de 300 pană la 500 de utilizatori vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii și bicicliștii.
Siim Kallas, vicepreședinte al Comisiei responsabil cu transporturile, a declarat in legătură cu acest subiect: "Cărămida este forma cea mai puțin aerodinamică pe care ne-o putem imagina! Iată de ce trebuie să imbunătățim forma camioanelor care circulă pe drumurile noastre. Aceste schimbări fac ca transportul rutier să devină mai curat și mai sigur. Ele vor reduce facturile de combustibil ale transportatorilor rutieri și vor oferi producătorilor europeni un avantaj in cursa pentru proiectarea camionului viitorului, un camion mai ecologic pentru piața mondială."
Normele care stabilesc specificațiilor vehiculelor grele de marfă datează din 1996. In prezent, acestea trebuie actualizate pentru a ține seama de evoluțiile tehnologice.
Principalele avantaje oferite de propunere sunt:
• o mai bună performanță de mediu: in UE, transporturile depind de petrol È™i de produsele petroliere in procent de 96 % din necesarul de energie1. Reducerea consumului de carburant al transportului rutier de marfă pe distanÈ›e lungi cu 7-10 % va aduce o contribuÈ›ie economică È™i de mediu extrem de importantă. In plus, propunerea autorizează o greutate suplimentară, pentru a permite, in mod specific, utilizarea bateriilor mai grele necesare pentru sistemele alternative de propulsie (hibrid, electric) ale camioanelor - in principal in mediul urban - È™i ale autocarelor.Capacitatea de incărcare a camioanelor va rămane insă neschimbată.
• o mai mare siguranță rutieră: actuala "formă de cărămidă" a părÈ›ii din față a cabinei poate spori gravitatea vătămărilor provocate utilizatorilor drumurilor, in caz de coliziune. Ea reduce, de asemenea, campul vizual lateral al conducătorului auto. Acest aspect prezintă un pericol deosebit pentru bicicliÈ™ti È™i pietoni in intersecÈ›ii. O formă mai rotunjită măreÈ™te campul vizual, iar in cazul unei coliziuni la viteză redusă - de obicei, in mediul urban - reduce riscul de vătămare gravă.
• avantaje pentru transportatorii rutieri: aerodinamica imbunătățită a vehiculelor va reduce cu aproximativ 5 000 EUR pe an costul carburantului consumat de un camion tipic de transport pe distanÈ›e lungi, care efectuează un parcurs de 100 000 km.
• oportunități industriale pentru producătorii de vehicule: producători europeni de vehicule grele sunt lideri de piață, iar sectorul acestora este unul dintre cei mai mari investitori corporativi in cercetare È™i dezvoltare. Conceperea noilor cabine aerodinamice È™i a eleroanelor spate va da producătorilor ocazia de a dezvolta noi modele, sprijinind crearea de locuri de muncă È™i creÈ™terea economică in Europa.
• controale mai coerente È™i reducerea deteriorării drumurilor: pană la o treime din vehiculele controlate sunt supraincărcate, fapt ce cauzează deteriorarea drumurilor È™i compromite siguranÈ›a. Sistemele de cantărire la bord conectate la tahograful digital È™i staÈ›iile de cantărire in mers, amplasate pe drumurile principale, vor permite o coerență sporită a controalelor, de la o È›ară la alta. Se estimează că supraincărcarea reprezintă, la ora actuală, un cost de 950 de milioane EUR pe an pentru contribuabili.
• promovarea transportului intermodal: se vor reduce formalitățile administrative, fapt care va facilita transferul containerelor de 45 de picioare intre diversele moduri de transport: naval, rutier È™i feroviar.
In iunie 2012, vicepreședintele Kallas a furnizat orientări privind condițiile in care camioanele mai lungi pot traversa frontierele. Scopul principal al acestor orientări era să sublinieze faptul că utilizarea vehiculelor mai lungi este o chestiune care trebuie decisă la nivelul statelor membre, in conformitate cu principiul subsidiarității, in funcție de condițiile locale. Niciun stat membru nu este obligat să autorizeze utilizarea unor vehicule mai lungi, dacă consideră acest lucru ca fiind neoportun. Cu toate acestea, orientările indicau faptul că utilizarea vehiculelor mai lungi poate fi autorizată de state membre invecinate, cu condiția ca autorizația să se limiteze strict la transportul intre cele două state membre care permit deja acest lucru și să nu afecteze in mod semnificativ concurența internațională. Aceste orientări sunt acum incluse in directiva revizuită.
Următorii pași?
Inainte de a deveni act normativ, actuala propunere trebuie să fie adoptată de Parlamentul European și de statele membre. Noile camioane și-ar putea face apariția pe drumuri pană in 2018-2020.

Sursa:CE