InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Marcajul CE va deschide piata Europei

18.06.2010, sursa: Comisia Europeana
 


Vedem adesea "marcajul CE" pe unele dintre produsele pe care le cumpărăm, dar ce inseamnă acesta de fapt? Sub deviza "Marcajul CE vă deschide piața Europei!", Comisia Europeană realizează o campanie de informare privind marcajul CE. Marcajul semnalează că un produs este in conformitate cu intreaga legislație UE relevantă, ceea ce il face eligibil pentru a fi introdus pe piață și vandut pe intreg teritoriul UE. Prin atașarea marcajului CE la un produs, un fabricant declară, pe propria răspundere, că produsul este conform cu toate cerințele legale relevante, in special cu cele care asigură sănătatea, siguranța și protecția mediului. Repercusiunile juridice și economice ale abuzurilor de neconformitate sunt atat de mari incat vor determina marea majoritate a intreprinderilor legitime să nu incerce să nu respecte aceste norme legislative. Această campanie este orientată mai ales către operatorii economici, in sensul sensibilizării acestora și sporirii gradului de ințelegere a marcajului CE.

Comisarul pentru industrie și antreprenoriat, vicepreședintele Antonio Tajani a declarat: "Trebuie să imbunătățim vizibilitatea și increderea publicului in marcajul CE. Obiectivul campaniei noastre il reprezintă promovarea unei mai bune ințelegeri a semnificației marcajului și a scopului pentru care este folosit. Dar această incredere este legată, de asemenea, de fiabilitatea sistemului pe care se bazează marcajul CE. Prin urmare, el va spori increderea consumatorului și va aduce beneficii producătorilor și distribuitorilor."

Nu toate produsele vandute in UE trebuie să poarte marcajul CE. Acesta se aplică pentru aproximativ 23 de categorii diferite de produse, de exemplu jucării, produse electrice, aparate, echipament personal de protecție și lifturi.

Marcajul CE nu arată că un produs a fost fabricat in SEE, dar declară că produsul a fost evaluat inainte de a fi introdus pe piață și că satisface, prin urmare, cerințele legislative (de exemplu un nivel de securitate armonizat). Aceasta inseamnă că fabricantul a verificat conformitatea produsului cu toate cerințele relevante esențiale (de exemplu cerințele de sănătate și securitate) ale directivei (directivelor) aplicabile sau l-a oferit spre examinare unui organism de evaluare a conformității notificat.

Pentru produsele fabricate in UE, fabricantul are responsabilitatea de a realiza evaluarea conformității, de a iniția dosarul tehnic, de a emite declarația CE de conformitate și de a atașa la un produs marcajul CE. Distribuitorii trebuie să verifice atat prezența marcajului CE, cat și existența documentației pentru acesta. Pentru produsele importate dintr-o țară terță, importatorul trebuie să verifice dacă fabricantul din afara UE a realizat pașii necesari și dacă documentația este disponibilă la cerere. Marcajul CE ușurează sarcina intreprinderilor și autorităților naționale:

- pentru industria europeană, marcajul oferă intreprinderilor UE accesul la intreaga piață comună, fără să trebuiască să obțină 27 de aprobări individuale din partea autorităților naționale, reducand astfel costurile și sarcina conformității și menținand, in același timp, standarde ridicate;

- pentru autoritățile naționale, marcajul facilitează operațiunile de control care trebuie realizate de fiecare agenție intr-o perioadă in care gama de mărfuri disponibile pe piața UE crește exponențial, fără compromiterea standardelor.

Totuși, consolidarea operațiunilor de control ale organismelor notificate și imbunătățirea supravegherii pieței sporește reputația marcajului CE și increderea consumatorilor.
Odată cu intrarea in vigoare a pachetului de legislație revizuit privind mărfurile pe piața internă, s-a consolidat rolul și credibilitatea marcajului CE (a se vedea MEMO/10/257).

Procedurile, măsurile și sancțiunile aplicabile produselor contrafăcute sau abuzurilor față de marcajul CE sunt prevăzute in legislațiile administrative și penale ale fiecărui stat membru. In funcție de gravitatea faptei, operatorii economici ar putea fi amendați și, in anumite circumstanțe, pedepsiți cu inchisoarea. Totuși, dacă produsul nu este considerat drept un risc iminent la adresa securității, producătorul ar putea primi o a doua șansă de a se asigura că produsul este conform cu legislația aplicabilă, inainte de a fi obligat să scoată produsul de pe piață.

Campania de comunicare constă, printre alte inițiative, din 30 de evenimente/seminarii privind marcajul CE pentru operatori economici, asociații profesionale, asociații ale consumatorilor și jurnaliști.