InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Europarlamentarii au aprobat un cadru legislativ privind sistemele de transport inteligente

09.07.2010
 

Eurodeputatii au aprobat un nou cadru legislativ pentru sistemele inteligente de transport (STI) din domeniul transportului rutier din UE. Congestionarea din ce in ce mai puternica a sistemului de transport si consumul aferent de energie si efectele negative asupra mediului impun adoptarea unei abordari inovatoare care sa raspunda necesitatilor si cerintelor din ce in ce mai mari din domeniul transportului si al mobilitatii. Masurile traditionale precum extinderea retelelor de transport existente nu vor mai fi suficiente si vor trebui gasite solutii noi.
Ce sunt STI?
Sistemele de transport inteligente includ elemente precum sistemul de navigare GPS, gestionarea traficului dinamic - analiza traficului de date din diferite surse pentru a seta limitele de viteza pe autostrazi si a asigura un flux stabil al traficului. Acesta poate oferi, de asemenea, indrumari si informatii legate de parcare si include "tehnologia e-Call", care va alerta serviciile de urgenta in mod automat cu privire la accidentele rutiere.
STI ofera o serie de avantaje pentru transportul pasagerilor si marfurilor:
• Eficientizarea - furnizarea unor informatii privind cele mai bune rute, gestionarea retelelor de transport si managementul traficului rutier;
• Siguranta si securitatea rutiera, ajutand soferii sa reactioneze in situatii periculoase sau reducandu-le soferilor volumul de munca (in 80% din accidente, conducatorul auto este cel putin partial responsabil);
• Ecologizarea transporturilor - decongestionarea si evitarea ambuteiajelor, reducerea emisiilor de CO2 si a zgomotelor.
• Avantajele mentionate mai sus duc la cresterea competitivitatii economiei UE.

Una dintre principalele probleme este faptul ca in prezent diverse sisteme cu specificatii diferite sunt dezvoltate de tari si companii diferite.
Solutia la care au ajuns ministrii UE si care a fost aprobata de Comisia PE pentru transport presupune introducerea unor sisteme noi pana in 2013, care vor fi compatibile cu cele existente la nivel national.
Anne Jensen (Grupul Aliantei Liberalilor si Democratilor pentru Europa, Danemarca) a mentionat in cadrul raportului sau ca "abordarea bazata pe voluntariat nu a functionat, fiind necesar un nivel minim de standardizare daca dorim ca utilizatorii sa fie in masura sa utilizeze sistemele de transport inteligente in timpul calatoriilor".
"Aceasta directiva este un instrument important pentru implementarea coordonata a ITS in Europa. Vom face un mare pas inainte catre adoptarea si utilizarea de servicii ITS interoperabile si fluide, lasand in acelasi timp statelor membre libertatea de a decide in ce sisteme sa investeasca. Aprobarea primita astazi va stimula o mobilitate integrata si competitiva mai eficienta, mai sigura si mai durabila in Europa", a declarat comisarul Siim Kallas, vicepresedinte al Comisiei si responsabil cu sectorul transporturilor
Sistemele inteligente de transport aplica tehnologiile informatiei si comunicatiilor la diverse moduri de transport, pentru a le face mai eficiente, reducand la minimum, concomitent, efectele negative asupra sanatatii, naturii, economiei si calitatii vietii. Costurile aglomerarii traficului - estimate la 1% din produsul intern brut european - pot fi reduse cu 10% prin adoptarea de ITS. Se preconizeaza ca instalarea de tehnologii inteligente in masini si camioane va ajuta la prevenirea, in fiecare an, a peste 5 000 de decese datorate accidentelor rutiere.
Directiva vine in sprijinul Planului de actiune
privind ITS1 si are ca scop instituirea unui cadru de accelerare si coordonare a adoptarii si utilizarii de ITS pentru transportul rutier, inclusiv interfetele cu alte moduri de transport. Primele prioritati vor fi informatiile cu privire la trafic si la calatorii, sistemul de apeluri de urgenta eCall si parcarea inteligenta a camioanelor.
Comisia trebuie sa adopte, in decursul urmatorilor sapte ani, specificatii (functionale, tehnice, organizationale sau dispozitii privind serviciile) care sa abordeze compatibilitatea, interoperabilitatea si continuitatea solutiilor ITS la nivelul intregii Europe. De asemenea, Comisia va institui un Grup consultativ european pentru ITS, care va reuni reprezentanti ai partilor interesate pertinente din domeniul ITS si va furniza consultanta Comisiei cu privire la aspectele comerciale si tehnice ale implementarii si utilizarii ITS in Uniune.
CE si-a luat angajamentul pentru adoptarea rapida a specificatiilor intr-un calendar bine stabilit, dupa cum urmeaza:

• 2014 pentru furnizarea la nivelul Uniunii Europene a unor servicii de informare cu privire la calatoriile multimodale;
• 2013 pentru furnizarea la nivelul UE a unor servicii de informare in timp real cu privire la trafic;
• 2012 pentru furnizarea, gratuita, a unor informatii minime universale in materie de trafic, referitoare la siguranta rutiera;
• 2012 pentru furnizarea in mod armonizat a unui sistem eCall inter-operabil la nivelul UE;
• 2012 si 2013 pentru furnizarea unor servicii de informare, respectiv rezervare, referitoare la spatii de parcare sigure pentru camioane.
Pentru fiecare dintre specificatii, Comisia va veni in termen de 12 luni de la adoptare cu o propunere legislativa pentru implementarea Sistemelor Inteligente de Transport aferente.
"Adoptarea acestei directive a fost intarziata ca urmare a intrarii in vigoare a noilor prevederi privind comitologia prevazute de Tratatul de la Lisabona. Astfel, specificatiile mai sus amintite vor fi adoptate de Comisie prin intermediul actelor delegate, pentru care Comisia a primit o durata a delegarii de 7 ani. Consider ca prin adoptarea acestei directive marcam doar un inceput in implementarea Sistemelor Inteligente de Transport. Avem astfel o directiva ambitioasa, un plan de actiune clar definit. SIT vor contribui la cresterea sigurantei rutiere si la reducerea emisiilor poluante. De aceea, atat Statele Membre cat si CE ar trebui sa aloce resursele financiare necesare pentru implementarea SIT", a declarat eurodeputata Adriana Ticau, , vicepresedinta Comisiei de transport si turism a PE (TRAN).
Sursa:www.euractiv.ro