InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Educatie si formare profesionala

15.06.2010, sursa: Comisia Europeana
 

Comisia Europeană doreşte să amelioreze sistemul de educaţie şi formare profesională.

Miercuri, 9 iunie, Comisia Europeană a prezentat un plan destinat să atragă mai mulţi studenţi in sistemul european de educaţie profesională şi să sporească calitatea sa pedagogică.

Acest plan urmează să fie discutat de miniştrii europeni in luna decembrie, cand aceştia ii vor intalni pe reprezentanţii patronatelor şi sindicatelor pentru a stabili o nouă strategie privind educaţia profesională pe următorii 10 ani.

Propunerile se bazează pe noua strategie a UE privind creşterea economică şi crearea de locuri de muncă pentru următorii zece ani, Europa 2020 . Unul din principalele obiective ale acesteia este creşterea calităţii educaţiei pentru a satisface cererea de noi competenţe şi calificări.

Deşi piaţa europeană a locurilor de muncă se adaptează rapid la noul context mondial (globalizare, evoluţia tehnologică, schimbările climatice, supraexploatarea resurselor), Europa reuşeşte cu greu să ţină pasul - in mare parte deoarece mulţi lucrători nu dispun de cunoştinţele necesare.

In prezent, chiar şi pentru posturi de bază este nevoie de cunoştinţe vaste. Aproximativ o treime din populaţia europeană de varstă activă (25-64 de ani) dispune prea puţin sau aproape deloc de calificări obţinute prin sistemul formal, depăşind cu mult SUA, Canada, Japonia şi Coreea de Sud.

Reprezentanţii patronatelor europene se plang de mult timp de incapacitatea de a găsi lucrători calificaţi. In ciuda creşterii ratei şomajului in timpul recesiunii, incă persistă lipsa de mană de lucru calificată. Criza economică a accentuat nevoia de lucrători calificaţi. Pe de altă parte, noile cerinţe legate de creşterea productivităţii pentru a putea face faţă creşterii numărului pensionarilor complică şi mai mult lucrurile.

Comisarul pentru educaţie, Androulla Vassiliou, a declarat că este necesar ca Europa să "transforme imaginea" educaţiei profesionale şi să o adapteze la "realitatea zilelor noastre".

Planul Comisiei propune mijloace prin care să li se ofere cetăţenilor oportunitatea de a asimila cunoştinţe noi in orice etapă a vieţii şi de a dobandi experienţă peste hotare in cadrul programelor de formare profesională. Sunt propuse măsuri care să incurajeze creativitatea şi spiritul antreprenorial şi care se adresează şi celor care au abandonat prematur şcoala, şomerilor, lucrătorilor imigranţi şi persoanelor handicapate.

Educaţia profesională pune accentul pe cunoştinţele tehnice sau practice, mai degrabă decat pe cunoştinţele teoretice. Se adresează celor care preferă să inveţe o meserie, mai degrabă decat celor care doresc să urmeze cursuri universitare.

Ţările UE au sisteme de educaţie profesională diferite. Numărul celor inscrişi in acest sistem variază mult de la o ţară la alta, insă, in medie, rata de participare din statele membre este cu mult mai mare decat cea inregistrată in celelalte ţări dezvoltate.