InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Drepturile pasagerilor din transportul maritim

16.07.2010
 

Pasagerii din transportul maritim vor avea mai multe drepturi incepand din 2012, conform reglementărilor adoptate marţi de Parlament. Noua legislaţie prevede despăgubiri pentru intarzieri şi anulări, in caz de accident, precum şi asistenţă pentru pasagerii cu dizabilităţi. Parlamentul solicită drepturi similare şi pentru pasagerii din transportul cu autobuzul şi autocarul, dar acestea trebuie incă să fie negociate cu statele membre.
Intarzieri sau anularea excursiilor
Conform noilor reglementări, in cazul in care un serviciu regulat de transport pe apă este anulat sau are o intarziere mai mare de 90 de minute, pasagerii au dreptul de a fi redirecţionaţi (pentru a ajunge la destinaţie mai repede) sau să le fie rambursat preţul tichetului şi să renunţe la călătorie (sau să se poată intoarce in portul iniţial de plecare pe cheltuiala companiei de transport. Aceste reguli nu se aplică in cazul intarzierilor provocate de probleme meteorologice sau din alte cauze care nu pot fi controlate de operator. Pasagerii au de asemenea dreptul de a primi o gustare sau o masă, atunci cand aceasta este posibil.

In plus, in afara faptului că pasagerii pot alege dacă işi continuă călătoria sau nu, ei au dreptul la o rambursare de 25% din preţul tichetului pentru:
• călătoriile prevăzute să dureze pană la 4 ore ÅŸi care au o intarziere la sosire de cel puÅ£in o oră;
• călătoriile prevăzute să dureze intre 4 ÅŸi 8 ore ÅŸi care au o intarziere la sosire de cel puÅ£in două ore;
• călătoriile prevăzute să dureze intre 8 ÅŸi 24 de ore ÅŸi care au o intarziere de cel puÅ£in trei ore;
• călătoriile prevăzute să dureze mai mult de 24 de ore ÅŸi care au o intarziere de cel puÅ£in ÅŸase ore.
Dacă intarzierile sunt mai mari decat dublul timpului minim prevăzut, pasagerii au dreptul la rambursarea a 50% din preţul biletului.

Rambursarea trebuie să fie făcută in numerar, dacă pasagerul solicită acest lucru. De asemenea, in cazul in care pasagerii care sunt obligaţi să rămană peste noapte in portul de plecare vor avea dreptul să le fie rambursate cheltuielile pentru hotel, cu o limită de 80 de euro/noapte (pentru maximum 3 nopţi).
Drepturile pasagerilor cu dizabilităţi sau cu mobilitate redusă
In textul adoptat se prevede că dizabilităţile unei persoane nu pot fi utilizate ca motiv pentru refuzul imbarcării acesteia. Acestor persoane trebuie să le fie acordată asistenţă gratuită in porturi, cu condiţia ca transportatorul sau operatorul portuar să fie anunţat in momentul rezervării sau cu cel puţin 48 de ore inainte de imbarcare, aceste reguli aplicandu-se şi pasagerilor de croazieră.
Aceste reglementări vor intra in vigoare in 2012. Toate navele de pasageri care transportă mai mult de 12 persoane vor fi supuse acestor reglementări, cu unele excepţii pentru excursii sau tururi de vizitare a obiectivelor turistice. Pasagerii din transportul maritim vor avea mai multe drepturi decat cele prevăzute in prezent in legislaţia europeană pentru pasagerii din transportul aerian, avand in vedere că pentru aceştia din urmă nu sunt prevăzute compensaţii pentru intarzieri, ci numai in cazul anulării zborurilor.
Continuarea negocierilor privind transportul cu autobuzul sau autocarul
Parlamentul European a adoptat de asemenea amendamente la o propunere legislativă privind drepturile pasagerilor cu autocarul şi autobuzul, care prevăd printre altele rambursarea contravalorii biletului sau redirecţionare in cazul unei intarzieri la plecare mai mare de 2 ore, ca şi despăgubiri de pană la 1800 de euro pentru bagajele pierdute sau deteriorate. In caz de deces al unui pasager, survenit intr-un accident de autobuz, nu trebuie stabilite limite pentru despăgubirile acordate, susţin deputaţii europeni. Ei solicită de asemenea asistenţă gratuită sau despăgubiri in cazul in care defecţiunea autobuzului cauzează intarzieri la destinaţie. Ei susţin de asemenea că pasagerii cu dizabilităţi trebuie să beneficieze de asistenţă gratuită şi in cazul transportului cu autobuzul sau autocarul.
Deputaţii doresc ca aceste reglementări să se aplice şi in cazul transportului regional cu autobuzul, nu numai in cazul celui pe distanţe lungi. Avand in vedere că negocierile cu Consiliul incă nu s-au incheiat, iniţierea procedurii de conciliere este probabilă.
Sursa: Biroul de informare a PE in Romania