InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Consumatorii de energie. O privire europeana

30.12.2015
 

Contextul general

Strategia Comisiei Europene pentru o Uniune Energetica, adoptata in 2015, are ca tinta sa ofere consumatorilor europeni o energie sigura, sustenabila, competitiva si usor de obtinut. Se urmareste ca cetatenii europeni sa detina controlul in ceea ce priveste consumul de energie, sa beneficieze de noile tehnologii care ii ajuta sa diminueze costurile, si sa participe activ pe piata, iar consumatorii vulnerabili sa fie protejati.

Intr-o comunicare a Comisiei de la mijlocul acestui an se insista asupra nevoii de a pune consumatorii in centrul sistemului energetic. In cele ce urmeaza vom prezenta aspectele esentiale din acest text, in contextul preocuparilor pentru siguranta consumatorilor de energie din tara noastra.

Astfel, comunicarea constata ca cetatenii inca sunt impiedicati sa joace un rol important in acest sistem energetic. Ca urmare, Comisia a solicitat efectuarea unor studii aprofundate de piata, pentru a obtine explicatii detaliate privind problemele cu care se confrunta consumatorii in privinta sistemului energetic.

Constatari

O prima constatare se refera la faptul ca lipsa unui climat concurential persista in multe dintre statele membre ale Uniunii Europene, din cauza faptului ca preturile sunt reglementate de stat.

Acest lucru are un impact asupra consumatorilor, deoarece astfel lipsesc motivele pentru promovarea eficientei, odata cu lipsa de alternativa a consumatorilor de a se aproviziona de la alt furnizor. Chiar si in statele membre unde piata a fost liberalizata, ca rezultat al legislatiei europene, concurenta este adeseori slaba, preturile sunt mari, iar consumatorii raman pasivi si manifesta un nivel scazut de incredere in furnizorii de energie.

Tot mai multi consumatori trebuie sa faca fata pauperitatii energetice, tot mai multi consumatori intra in categoria persoanelor vulnerabile, ca rezultat al schimbarilor de pe piata energetica.

Facturile cresc, pe cand veniturile stagneaza sau chiar se reduc. Structura facturilor se schimba in functie de majorarile de impozite, taxe sau costuri fixe, precum taxele de transport in retea.

Acestea au dus la probleme de acces la energie pentru mai multi consumatori, pentru ca aceste costuri nu pot fi eliminate, indiferent de cata energie se utilizeaza. Consumatorii adesea platesc mai mult decat ar trebui pentru energia folosita, chiar si cand fac eforturi sa consume mai putin sau chiar cand au posibilitatea sa schimbe furnizorul. Este nevoie de solutii concrete pentru a distribui intr-un mod mai echitabil aceste costuri.

Din nefericire, situatia curenta de pe piata nu incurajeaza un comportament care urmareste eficienta energetica, in ciuda economiilor considerabile care se pot face prin reducerea consumului. Utilizatorii nu au capacitatea sa ia masurile potrivite, sau nu stiu de existenta alternativelor de pe piata.

Pauperitatea energetica si consumatorii vulnerabili

Vulnerabilitatea consumatorilor de energie este foarte diversa. Ea depinde de circumstantele individuale, de nevoile personale - de termen scurt sau lung - , de comportamentul actorilor de pe piata, dar si de existenta barierelor in calea accesului la o energie ieftina, sau chiar la informatii si consiliere.

Majoritatea statelor membre ale UE au definit conceptul de "consumator vulnerabil" fie in mod explicit, fie implicit. Definitia, in general, se refera la persoanele si gospodariile care sunt supuse riscului de pauperitate energetica, dar si la un grup mai mare de consumatori care pot fi dezavantajati cand cumpara energie de pe piata.

Cu toate acestea, mai putin de o treime din statele membre au recunoscut in mod explicit conceptul de pauperitate energetica si, ca atare, s-au referit la aceasta problema cand au abordat strategia de protectie a consumatorilor.

 

In acest context, este important de precizat ca APC Romania a participat in noiembrie 2015, in aula Academiei Romane, la prezentarea oficiala a studiului "Eficienta energetica - prioritate nationala pentru reducerea saraciei energetice, cresterea calitatii vietii si siguranta consumatorilor de energie", lucrare realizata de Institutul de Cercetare a Calitatii Vietii si Institutul de Sociologie, din cadrul Academiei Romane, la solicitarea Departamentului pentru eficienta energetica din cadrul Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei.

Studiul a atras atentia asupra unui nou tip de consumator vulnerabil, si anume cel definit de conceptul de "saracie energetica"; este vorba despre consumatorul casnic care nu poate sa achite cheltuielile privind consumul de energie, in primul rand cea termica.

Autorii studiului propun completarea drepturilor fundamentale ale omului cu dreptul de a avea acces la energie. Cu privire la acest aspect, APC Romania sustine aceasta propunere, intrucat ea se circumscrie dreptului de a avea acces la piete care asigura o gama variata de produse si servicii de calitate, asa cum este prevazut in art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992.

De asemenea, studiul a scos in evidenta faptul ca, in cazul consumului casnic de energie, diseminarea sustinuta a beneficiilor catre consumatorii vulnerabili, rezultate din schimbarile eficiente din punct de vedere energetic, reprezinta o conditie necesara asigurarii unui standard decent de viata cerut de contextul european, protectia consumatorului casnic de energie ca o componenta a securitatii nationale fiind parte a drepturilor omului.

In final, autorii studiului arata ca, pentru ca aceste obiective sa poata fi realizate, trebuie promovata cultura eficientei energetice, bazata pe responsabilizarea tuturor formelor de consum, precum si repozitionarea consumatorului final in centrul viitoarelor strategii si planuri de actiune.

 

Revenind la materialele elaborate de Comisia Europeana, acestea arata ca, in general, masurile luate pentru protectia consumatorilor vulnerabili de pe piata energetica se grupeaza in patru categorii:

 

§  Interventie financiara: statul suporta o parte a facturii. Este o interventie cu orizont de timp scurt.

§  Protectie aditionala a consumatorilor: este vorba de masuri specifice care ofera protectie pentru consumatorii de pe piata energetica.

§  Eficienta energetica: programe care urmaresc imbunatatirea eficientei energetice a cladirilor sau ale aparatelor menajere. Intr-adevar, constatam existenta in tara noastra a programelor desfasurate pentru reabilitarea termica a blocurilor, desi activitatile au scazut mult in anul curent; acest lucru este greu de inteles, in conditiile in care Romania mai are mult pana sa utilizeze integral fondurile puse la dispozitie de UE.

§  Informare si constientizare: aceste masuri imbunatatesc intelegerea de catre consumatori a drepturilor de care dispun, precum si a informatiilor privind preturile de pe piata sau despre mijloacele de a economisi cantitatea de energie folosita. 

 

Cercetarea intreprinsa de Comisia Europeana constata ca peste 40% din statele membre folosesc masuri de interventie financiara ca principal mijloc de sprijinire a consumatorilor vulnerabili. Multe state folosesc sistemul de protectie sociala pentru a identifica persoanele care se califica pentru a primi sprijin si pentru a distribui platile. In Croatia, Slovenia, Ungaria si Romania un procent de 17-20% dintre cei intervievati au raspuns ca au avut dificultati in plata la termen a facturilor cu energia. Aceasta categorie reprezinta doar 5% in Olanda si Suedia.

(...)

Sursa: http://www.apc-romania.ro/

 

Articolul integral anexat. 

Fisiere atasate

MS Word
Consumatorii de energie_n.docx
Consumatorii de energie_n.docx
47,89 KBytes
30.12.2015 15:03