InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Conditii de piata mai bune pentru consumatorii europeni

18.08.2014, sursa: Comisia Europeana
 

Conform ultimelor statistici, s-au imbunatatit conditiile de pe toate pietele din Europa, mai putin in sectorul serviciilor si in cel energetic, unde exista semne de ingrijorare.Majoritatea europenilor sunt multumiti de pietele de bunuri, conform celei de-a zecea editii aTabloului de bord al pietelor de consum . Se remarca o redresare chiar si in sectoarele care in ultimii ani au avut performante deosebit de slabe — de exemplu, serviciile auto si cele feroviare. Cel mai scazut nivel de satisfactie se inregistreaza in sectorul bancar, pietele produselor de investitii si cele ipotecare fiind cel mai slab cotate.

Comisia examineaza sute de produse si servicii, selectate de pe52 de piete de consum. Consumatorii din intreaga UE alcatuiesc apoi o ierarhie a acestor produse si servicii in functie de pret, problemele intampinate si plangerile introduse, gradul de incredere in firmele respective si nivelul de satisfactie.

Tabloul de bord evidentiaza primele 3 sectoare considerate a fi cele mai deficitare: piata serviciilor bancare; piata energiei;piata serviciilor de telecomunicatii.

Sunt necesare imbunatatiri si in ceea ce priveste preturile la carburanti si piata utilitatilor publice si a autovehiculelor de ocazie.

In comparatie cu pietele bunurilor, serviciile se bucura de o popularitate constant mai scazuta in randul consumatorilor, pe de o parte, din cauza complexitatii lor ridicate, pe de alta parte, din cauza faptului ca strategiile de marketing fac, uneori in mod deliberat, dificila alegerea de catre consumator a ofertei celei mai avantajoase.

Tabloul evidentiaza, de asemenea, disparitati ale nivelului de satisfactie intre regiunile UE. Cetatenii din tarile cu o vechime mai mare in cadrul Uniunii sunt mai multumiti de piata serviciilor cu amanuntul si de piata serviciilor auto, in timp ce in tarile care au aderat mai recent, consumatorii sunt mai multumiti de serviciile de telecomunicatii.

Urmatoarele etape :  Printre initiativele adoptate de UE pentru a imbunatati conditiile pentru consumatori in sectoarele cu performantele cele mai slabe se numara:

noi reguli privind conturile de platisi produsele de investitii cu amanuntul; initiativa pentru un continent conectat; eforturile menite sa asigure o mai mare transparenta a ofertelor si facturilor de energie.

Comisia intentioneaza, de asemenea, sa lanseze doua studii aprofundate:

- un studiu de piata privind piata furnizorilor de energie electrica cu amanuntul, care sa compare situatia actuala cu cea din 2010 si sa analizeze impactul celui de-al treilea pachet privind energia al UE;

- un studiu comportamental, care sa ii ajute pe consumatori sa inteleaga mai bine clauzele si conditiile contractuale.

Conform unui studiu recent privind preturile la carburantii auto, in unele tari acestea pot inregistra chiar si mai multe fluctuatii pe zi. Site-urile specializate in compararea preturilor au devenit, asadar, un instrument util pentru autoritatile de reglementare, care, prin noi reguli in materie de stabilire a preturilor, pot spori transparenta acestora si le pot chiar reduce.

Se desfasoara in prezent o analiza aprofundata a problemelor de pe piata autovehiculelor de ocazie, cu scopul de a avea o imagine mai clara asupra acestora si de a identifica eventuale solutii.