InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Comisia Europeana defineste o strategie pentru limitarea emisiilor de CO2 provenind de la camioane, autobuze si autocare

22.05.2014
 

In cadrul strategiei adoptate  de Comisia Europeana, camioanele, autobuzele si autocarele ar urma sa utilizeze mai putin combustibil si sa emita cantitati mai reduse de dioxid de carbon (CO2). Aceste vehicule grele genereaza aproximativ un sfert din emisiile de CO2 rezultate din transportul rutier din UE. Daca nu se iau masuri, se estimeaza ca emisiile produse de vehiculele grele in perioada 2030-2050 vor ramane aproape de actualele niveluri, care sunt nesustenabile.

Concentrarea asupra masurilor pe termen scurt

In timp ce emisiile de CO2 generate de noile autoturisme si camionete sunt reduse cu succes datorita legislatiei UE recent adoptate, aceasta strategie este prima care abordeaza problema emisiilor produse de vehiculele grele.

Strategia se concentreaza asupra actiunilor pe termen scurt pentru a certifica, a raporta si a monitoriza emisiile vehiculelor grele. Aceasta este o prima etapa esentiala in directia reducerii emisiilor, un domeniu in care comparatia intre vehiculele grele a fost dificila pana in prezent, in mare parte din cauza numarului considerabil de modele si dimensiuni ale camioanelor disponibile, care sunt concepute pentru a se adapta perfect nevoilor pietei si produse in cantitati mult mai mici decat autoturismele si camionetele.

Comisia a elaborat un instrument informatic de simulare, VECTO, pentru a masura emisiile de CO2 generate de noile vehicule. Cu ajutorul acestui instrument, Comisia intentioneaza sa prezinte anul viitor propuneri legislative care sa impuna certificarea, raportarea si monitorizarea emisiilor de CO2 generate de noile vehicule grele. Acest demers va contribui la cresterea transparentei si a competitivitatii pietei si la adoptarea tehnologiilor celor mai eficiente din punct de vedere energetic.

Masuri suplimentare posibile pe termen mediu

In momentul in care acest act legislativ va intra in vigoare, Comisia va putea lua in considerare unele masuri suplimentare in vederea reducerii emisiilor de CO2 generate de vehiculele grele. Optiunea cea mai evidenta este stabilirea de limite obligatorii pentru emisiile medii de CO2 generate de vehiculele grele nou inmatriculate, cum este deja cazul autoturismelor si al camionetelor. Alte optiuni ar putea include dezvoltarea unei infrastructuri moderne de sprijinire a combustibililor alternativi pentru vehiculele grele, optimizarea tarifarii utilizarii infrastructurii, utilizarea eficace si coerenta a impozitarii vehiculelor de catre statele membre, precum si alte mecanisme de piata. Pentru identificarea optiunii/optiunilor celei/celor mai eficiente din punctul de vedere al costurilor, se va realiza o evaluare a impactului.

Studiile realizate in pregatirea strategiei sugereaza ca cele mai recente tehnologii pot realiza reduceri eficiente din punctul de vedere al costurilor de cel putin 30 % ale emisiilor de CO2 generate de noile vehicule grele.

Context

Emisiile vehiculelor grele reprezinta aproximativ un sfert din emisiile generate de transportul rutier si 5 % din totalul emisiilor de gaze cu efect de sera din UE.

Evaluarea impactului care sta la baza strategiei privind vehiculele grele arata ca emisiile de CO2 generate de transportul vehiculelor grele a crescut cu aproximativ 36 % intre 1990 si 2010.

Estimarile bazate pe scenariul mentinerii politicilor actuale sugereaza ca, in perioada 2030­2050, emisiile totale generate de vehiculele grele din UE vor ramane aproape de nivelurile actuale, fiind, prin urmare, cu aproximativ 35 % mai ridicate decat in 1990. Acest lucru este in mod clar incompatibil cu obiectivul de reducere, pana in 2050, a emisiilor de gaze cu efect de sera generate de transporturi cu aproximativ 60 % fata de nivelurile din 1990, astfel cum se prevede in Cartea alba a Comisiei din 2011 privind transporturile si in Foaia de parcurs pentru trecerea la o economie competitiva cu emisii scazute de dioxid de carbon pana in 2050.

Urmatoarele etape

Strategia este adresata Parlamentului European si Consiliului, care sunt invitate sa o aprobe si sa contribuie la realizarea actiunilor definite.