InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Comisia Europeana a transmis recomandarile specifice fiecarei tari din 2016

19.05.2016
 

Statele membre inregistreaza progrese in ceea ce priveste aplicarea reformelor si abordarea dezechilibrelor macroeconomice, insa sunt necesare mai multe eforturi pentru consolidarea redresarii economice a Europei.

Comisia Europeana  a propus  recomandarile specifice fiecarei tari din 2016, in care prezinta orientarile de politica economica pentru fiecare stat membru pentru urmatoarele 12-18 luni. Pe langa actiunile identificate deja la nivel european si care sunt in curs de aplicare, aceste orientari pun accentul pe reformele carora trebuie sa li se acorde prioritate, astfel incat redresarea economiilor statelor membre sa fie consolidata prin stimularea investitiilor, aplicarea reformelor structurale si urmarirea unor politici bugetare responsabile.

Recomandarile specifice fiecarei tari reflecta, de asemenea, eforturile pe care Comisia le depune pentru ca semestrul european pentru guvernanta economica sa fie mai eficient si mai pertinent. In acest an, Comisia a propus mai putine recomandari, punand accentul pe principalele prioritati economice si sociale identificate in Analiza anuala a cresterii din 2016.

Pentru a consolida asumarea recomandarilor la nivel national, Comisia a oferit mai mult timp si mai multe posibilitati de discutie si de comunicare cu statele membre si partile interesate de la toate nivelurile. De asemenea, s-a concentrat mai mult asupra provocarilor specifice zonei euro si asupra interdependentei dintre economii, in conformitate cu recomandarea convenita privind politica economica a zonei euro.

Recomandarile specifice fiecarei tari din 2016

In contextul in care factorii externi care sustin redresarea economica moderata a Europei se atenueaza, sursele interne de crestere dobandesc o mai mare importanta. Recomandarile de astazi pun asadar accentul pe trei domenii prioritare ale Comisiei. Investitiile sunt in continuare scazute comparativ cu nivelul din perioada premergatoare crizei, insa devin mai viguroase, datorita, printre altele, Planului de investitii pentru Europa. Este necesar sa se intensifice progresele privind reformele structurale, astfel incat sa se stimuleze redresarea si sa se amelioreze potentialul de crestere pe termen lung al economiilor UE. Toate statele membre trebuie sa urmareasca politici bugetare responsabile si sa se asigure ca bugetele lor favorizeaza cresterea economica.

In ultimul an, statele membre au inregistrat progrese in aplicarea reformelor, insa ritmul acestor progrese trebuie accelerat, astfel incat sa contribuie, asa cum trebuie, la crearea de locuri de munca, crestere economica si investitii. Aplicarea recomandarilor specifice fiecarei tari difera de la un domeniu de politica la altul. Aceste diferente pot fi explicate prin complexitatea reformelor care urmeaza a fi intreprinse, precum reformele pietei muncii si ale pietei produselor, ale sistemelor de pensii si ale sectorului bancar. Cele mai importante progrese se observa in ceea ce priveste recomandarile in materie de servicii financiare si politici active in domeniul pietei fortei de munca. In schimb, erau de asteptat mai multe progrese in ceea ce priveste obtinerea unui mediu favorabil afacerilor si locurilor de munca si a unui mediu de reglementare, cresterea participarii femeilor pe piata muncii si reducerea barierelor in sectorul serviciilor. S-au identificat mai multe progrese in punerea in aplicare in cazul statelor membre care se confrunta cu dezechilibre decat in cazul statelor membre care nu se confrunta cu dezechilibre, probabil din cauza unei nevoi mai mari de reforma, a unui dialog de politica mai solid si, in unele cazuri, ca raspuns la o presiune mai mare a pietei.

In tarile cu datorii externe ridicate, deficitele de cont curent ridicate inregistrate in perioada anterioara crizei au fost reduse semnificativ sau chiar au fost transformate in excedente. In alte state membre, excedentele se mentin si sunt in continuare foarte mari. Competitivitatea la nivelul costurilor s-a imbunatatit in general si exista dovezi ale ajustarii structurale prin transferul de resurse catre sectorul bunurilor comercializabile. Somajul este in scadere, desi nivelurile difera intre statele membre. Procesul de ajustare a bilanturilor avanseaza, reducerea efectului de levier fiind in curs in sectoarele gospodariilor si al societatilor, iar capitalizarea bancilor cunoaste o ameliorare. In majoritatea tarilor, reducerea efectului de levier este legata in principal de cheltuielile reduse, in timp ce in unele tari nivelul relativ al datoriei a scazut datorita cresterii economice solide. In acest context, vulnerabilitatile legate de indatorarea excesiva care persista in anumite sectoare constituie in continuare o sursa de ingrijorare, in timp ce sectorul financiar este afectat de nivelul scazut al profitabilitatii, corelat cu nivelurile ridicate ale creditelor neperformante anterioare si de nevoia de adaptare la un mediu de reglementare mai strict.

 

Comisia a lansat o consultare finala cu statele membre care sunt parti contractante la pactul fiscal pentru a le solicita informatii cu privire la progresele inregistrate in transpunerea in dreptul intern a dispozitiilor pactului fiscal. Statele membre vizate au la dispozitie doua luni pentru a transmite observatiile lor Comisiei.

Fisiere atasate

Document PDF
recomandarile comsiei pt 2016.pdf
recomandarile comsiei pt 2016.pdf
129,09 KBytes
19.05.2016 16:21
Document PDF
raport de tara romania_2016.pdf
raport de tara romania_2016.pdf
2,10 MBytes
19.05.2016 16:21
Document PDF
program national de reforma 2016.pdf
program national de reforma 2016.pdf
1,16 MBytes
19.05.2016 16:22
Document PDF
programul de convergenta 2016_2019.pdf
programul de convergenta 2016_2019.pdf
1,83 MBytes
19.05.2016 16:22