InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Comisia Europeana a prezintat o noua strategie comerciala si de investitii

16.10.2015
 

Aceasta noua abordare este mai responsabila si raspunde noilor realitati economice, in conformitate cu politica externa a UE.

Bazata pe trei principii cheie - eficacitate, transparenta si respectarea valorilor - noua abordare garanteaza ca politica comerciala aduce beneficii unui numar cat mai mare de persoane.

 

Comisia propune o noua strategie comerciala si de investitii pentru Uniunea Europeana, intitulata "Comert pentru toti: Catre o politica comerciala si de investitii mai responsabila".  

 

Noua abordare se bazeaza pe istoricul excelent al Europei in aspecte legate de comert. Intreprinderile din UE exporta catre restul lumii aproape tot atat de mult cat China si mai mult decat exporta intreprinderile din Statele Unite sau din orice alta tara.

 

Deja, peste 30 de milioane de locuri de munca depind de exporturile in afara UE, in timp ce 90 % din cresterea la nivel mondial din viitor va avea loc in afara frontierelor Europei. O noua strategie care va spori eficienta acordurilor comerciale si care va crea mai multe oportunitati reprezinta un sprijin pentru crearea de locuri de munca in Europa.

 

Noua strategie reprezinta, de asemenea, un raspuns direct la actuala dezbatere intensa privind comertul din UE - inclusiv privind Parteneriatul transatlantic pentru comert si investitii (TTIP), care este in curs de negociere cu Statele Unite. Aceasta reprezinta, de asemenea, o forma de punere in aplicare a angajamentului Comisiei Juncker de a asculta si de a raspunde preocuparilor publicului din Europa. 

 

"Am asistat la dezbatere," a declarat comisarul pentru comert al UE, Cecilia Malmström.  "Europenii stiu ca prin comert se pot crea locuri de munca, crestere economica si investitii pentru consumatori, lucratori si intreprinderile mici. Ei vor mai multe astfel de rezultate, dar nu doresc compromisuri in ceea ce priveste principii cheie precum drepturile omului, dezvoltarea durabila la nivel mondial sau reglementarile si serviciile publice de calitate ridicata pe plan intern. De asemenea, doresc sa afle mai multe despre negocierile care se desfasoara in numele lor. 

Astfel, politica comerciala trebuie sa devina mai eficace, mai transparenta si mai bazata pe valorile noastre. Pe scurt, ea trebuie sa devina mai responsabila. Acesta este motivul pentru care ne aflam aici astazi."

 

Noua strategie va face ca politica comerciala a UE sa fie mai responsabila, bazandu-se pe trei principii cheie:

 

  • Eficacitate: Garantand faptul ca politica comerciala isi indeplineste promisiunea de a crea noi oportunitati economice. Aceasta inseamna abordarea problemelor care afecteaza economia actuala, care includ serviciile si comertul online. Aceasta inseamna, de asemenea, furnizarea unor instrumente si informatii necesare pentru a permite intreprinderilor mici si mijlocii europene (IMM-urilor), consumatorilor si lucratorilor sa profite pe deplin de o deschidere mai mare a pietelor si sa se adapteze la acestea.Acest lucru inseamna, de exemplu, includerea unor dispozitii eficace pentru IMM-uri in viitoarele acorduri comerciale.

 

  • Transparenta: O mai mare deschidere a negocierilor catre controlul public prin publicarea mai multor texte cheie de negociere din toate negocierile, astfel cum s-a procedat in cadrul negocierilor privind TTIP.Inca de astazi, Comisia a publicat deja anumite texte noi(si anume, acordurile de parteneriat economic cu Africa de Est si de Vest) pe pagina sa de internet.

 

  • Respectarea valorilor: Mentinerea modelului social si de reglementare european pe plan intern. Folosirea acordurilor comerciale si programelor preferentiale ca stimulente pentru a promova, in intreaga lume, valori europene precum dezvoltarea durabila, drepturile omului, comertul echitabil si etic si lupta impotriva coruptiei.Acest lucru inseamna includerea normelor anticoruptie in acordurile comerciale incheiate de UE si asigurarea aplicarii de catre partenerii nostri comerciali a dispozitiilor privind standardele fundamentale in domeniul muncii, precum dreptul sindical al lucratorilor si eliminarea muncii copiilor. Aceasta inseamna, de asemenea, intetirea eforturilor pentru a asigura gestionarea responsabila a lanturilor de aprovizionare.

 

O strategie comerciala responsabila a UE impune, de asemenea, un program actualizat de negocieri comerciale care pot contribui la conturarea globalizarii in beneficiul cetatenilor si intreprinderilor din Europa si din afara ei:

 

  • Acorda prioritate finalizarii proiectelor majore in curs precum dezbaterile OMC din cadrul Rundei de la Doha, TTIP, acordul de liber schimb (ALS) dintre UE si Japonia si acordul intre UE si China privind investitiile.
  • Deschide calea pentru noi negocieri in regiunea vitala Asia-Pacific (cum ar fi acordurile de liber schimb cuAustralia, Noua Zeelanda, Filipine si Indonezia) si prevede consolidarea relatiilor dintre UE si partenerii africani.Includein mod specific solicitarea unui mandat din partea statelor membre ale UE pentru negocierea unui acord de liber schimb cu Australia si Noua Zeelanda.
  • Modernizeaza acordurile de liber schimb existente cu Mexic si Chile si Uniunea vamala cu Turcia.

O strategie comerciala responsabila a UE trebuie, de asemenea, sa aiba in vedere marile provocari ale epocii noastre. De aceea, asa cum Agenda europeana privind migratia face apel la o mai buna utilizare a sinergiilor intre diferitele domenii politice in vederea stimularii cooperarii tarilor terte privind aspecte legate de migratie si refugiati, politica comerciala ar trebui sa ia in considerare cadrul politic pentru returnarea si readmisia migrantilor ilegali si, daca este cazul, pentru facilitarea eliberarii de vize.

 

 

Sursa:CE