InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

CE si autoritatile de protectie a consumatorilor iau masuri impotriva site-urilor de rezervari de calatorie inselatoare

08.04.2017
 

In timp ce rezervarea hotelurilor și a zborurilor pe internet devine din ce in ce mai obișnuită, consumatorii se confruntă cu un număr tot mai mare de probleme legate de serviciile online de călătorie. In prezent, aceste servicii fac obiectul celor mai frecvente plangeri ale consumatorilor, conform datelor comunicate de Centrele Europene ale Consumatorilor.

In octombrie 2016, Comisia Europeană și autoritățile de protecție a consumatorilor din UE au lansat o verificare coordonată a unui număr de 352 de site-uri de comparare a prețurilor și de rezervări de călătorie de pe tot teritoriul UE. S-a constatat că prețurile nu erau fiabile pe 235 de site-uri, adică două treimi dintre cele verificate. De exemplu, se adăugau elemente suplimentare de preț intr-o etapă ulterioară a procesului de rezervare, fără informarea clară a consumatorilor, sau prețurile promoționale nu corespundeau niciunui serviciu disponibil.

 

Autoritățile au solicitat site-urilor in cauză să respecte legislația UE privind protecția consumatorilor, care le impune să practice o transparență totală in materie de prețuri și să iși prezinte ofertele in mod clar de la inceputul procesului de rezervare.

 

Principalele constatări

 

  • Veți plăti efectiv ceea ce credeți?Intr-o treime din cazuri, prețul prezentat la inceput nu era același ca prețul final
  • Este vorba despre o ofertă sau doar o momeală?Intr-o cincime din cazuri, ofertele promoționale nu erau de fapt disponibile.
  • Sunteți dv. zăpăcit sau sunt prețurile confuze?In aproximativ o treime din cazuri, prețul total sau modul in care acesta era calculat nu era clar.
  • Ultima cameră ieftină din hotel sau pur și simplu ultima cameră la preț promoțional de pe site-ul respectiv?In unul din patru cazuri, pe site-uri nu se preciza că afirmațiile cu privire la oferta limitată (de exemplu "au rămas doar 2", "disponibil doar astăzi") se aplicau exclusiv site-ului respectiv.

 

Etapele următoare

Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) va contacta cele 235 de site-uri in cazul cărora s-au constatat nereguli și le va solicita remedierea acestora. Dacă site-urile nu se conformează, autoritățile naționale pot iniția proceduri administrative sau judiciare, fie direct, fie prin intermediul instanțelor naționale, in funcție de legislația națională aplicabilă.

 

Rezultatele verificării din 2016 a site-urilor de comparare și rezervare a călătoriilor 

 

Autoritățile CPC din 28 de țări (26 de state membre ale UE, Norvegia și Islanda) au verificat in total 352 de site-uri de comparare a ofertelor și a prețurilor, in special din sectorul călătoriilor.

 

Din numărul total de site-uri, 23,6 % comparau prețurile cazării, 21,3 % prețurile biletelor (de avion, de vapor, de tren și de autobuz) și 5,1 % prețurile mașinilor de inchiriat, in timp ce

44,6 % ofereau o comparație combinată de produse și servicii (bilete, cazare, pachete de vacanță etc.).

Verificarea a evidențiat mai multe nereguli in cadrul instrumentelor de comparare online. Principalele nereguli erau legate de preț și modul in care acesta era calculat și prezentat:

  • in 32,1% din cazuri, prețul de pe pagina cu lista comparativă nu a fost același cu prețul final afișat pe pagina de rezervare;
  • pe 30,1% din site-uri, prețul total (inclusiv taxele) sau modul in care acesta era calculat nu a fost clar;
  • 20,7% din site-uri prezentau prețuri speciale care nu erau apoi disponibile in forma promovată pe pagina de rezervare efectivă;
  • 25,9% din site-uri dădeau impresia că anumite oferte erau limitate (de exemplu, "au rămas doar 2", "disponibil doar astăzi"), fără a se preciza insă că această ofertă limitată se aplica exclusiv site-ului respectiv.

Alte nereguli identificate de autoritățile CPC au fost legate de:

  • identitatea furnizorului instrumentului de comparare: 22,7% din site-uri ofereau doar informații limitate (de exemplu, denumirea și adresa de inregistrare), in timp ce 4% nu ofereau absolut nicio informație;
  • procesul de evaluare de către utilizatori: 21,3% din site-uri prezentau evaluările consumatorilor intr-un mod neclar sau netransparent (și/sau includeau elemente care le-ar putea pune sub semnul intrebării veridicitatea);
  • elementele vizate de comparație: 10,5% din site-uri nu ofereau informații semnificative care erau importante pentru comparație.

 

Aspectul cel mai puțin problematic a fost prezentarea publicității și marketingul. Numai 2,8 % din site-uri au prezentat acest tip de neregulă.