InfoWatch

InfoWatch

Abonare la serviciul InfoWatch:







 
Enterprise Europe Network
username

creati un cont nou creati un cont

Stiri EENultimele noutati din reteaua EEN

Abonati-va la feed-ul de stiri

Acordul privind directiva pentru drepturile consumatorului

22.06.2011, sursa: Parlamentul European
 

Perioada negocierilor dure a ajuns la final. Parlamentul, Comisia și Consiliul au căzut de acord asupra noilor reguli care vor proteja intr-un mod mai eficient consumatorii și vor asigura reguli comune pentru toți actorii economici de pe piața unică. Eurodeputații vor acorda votul final joi, 23 iunie. Citiți in continuare pentru a afla care sunt efectele directe pentru consumatori.

 

Autorul raportului, Andreas Schwab (Germania) de la Grupul Partidului Popular European (Creştin Democrat), a declarat că "atat consumatorii cat și intreprinderile vor avea de caștigat. Suntem cu adevărat cu un pas mai aproape de indeplinirea principiilor necesare unei piețe unice."

 

Termene și condiții

 

Consumatorii vor beneficia, in primul rand, de o perioadă de anulare a unei comenzi de 14 zile, pentru orice produs cumpărat in afara spațiilor comerciale (online, prin telefon sau e-mail, prin vanzare directă la domiciliu). Perioada de grație se ridică pană la un an in cazul in care vanzătorul nu informează cumpărătorul de posibilitatea anulării. In cazul in care bunurile sunt returnate, europenii trebuie să iși primească banii inapoi in termen de 14 zile de la returnare. Alte responsabilități pentru vanzători vizează: livrarea produsului in termen de 30 de zile de la cumpărare (in caz contrar, consumatorul poate anula comanda), acoperirea oricăror costuri vizavi de deteriorarea produsului in timpul transportului.

 

In plus, noua directivă luptă pentru eliminarea oricărui tip de taxe ascunse. Dacă vă faceți cumpărăturile online, in fereastra aplicației va fi afișat prețul final al tranzacției. Pentru a incheia vanzarea, nu va trebui decat să bifați căsuța aferentă acestuia. Conform noilor reguli, toate taxele care sunt aplicate după acest pas sunt acoperite de vanzător.

 

Finalul ofertelor "cu steluță"?

 

Se pare că nu. Pentru anumite categorii de bunuri (in cazul produselor voluminoase sau cu valoare ridicată precum piese de mobilier, aparatură electronică, etc.), consumatorii trebuie să plătească o taxă de returnare. Cu toate acestea, costul returnării trebuie să fie clar precizat la punctele de vanzare.

 

Dreptul pentru retragerea unei comenzi nu se va aplica in cazul bunurilor digitale cum ar fi muzica, filmele, produsele software, etc. Acestea sunt considerate drept deja vandute in momentul in care procesul de descărcare este inițiat. Nu fac obiectul acestui drept nici produsele personalizate.

 

In cazul serviciilor, plata se face direct proporțional cu perioada in care este folosit serviciul respectiv. De exemplu, dacă un european hotărăște să divorțeze și contactează un avocat, chiar dacă trei zile mai tarziu se răzgandește, acesta tot va trebui să plătească serviciile avocatului pentru perioada scursă de trei zile.

 

După ce va primi acordul eurodeputaților, noua legislație va trebui să fie aprobată oficial de Consiliu. După această etapă, statele membre vor avea doi ani la dispoziție pentru a implementa noua directivă.